Marknad 1
»Man utredde anmälningar om onykt - erhet hos ens
kilda medborgare, där sjukhus och Systembolag stod för flest anmälningar men medborgare anmälde även varandra. Motboken skapade enligt Systembo - laget själva en grogrund för angiveri och förtal. Centrala landsomfattande register över svenskarnas skötsamhet och nykterhet skapades för att kunna tillämpa systemet med motboken. En - ligt Sveriges Radio program P1 dok - umentär, arbetade år 1951 137 personer heltid på Systembolagets kontrollavdelning i Stockholm, enbart med att registrera uppgifter om Stockholmarna. Med åren hördes allt fler kritiska röst - er om motboken, till och med nykterhetsrörelsen ansåg 1944 att motboken borde avskaffas. Efter en nio år lång statlig utredning, som bland många saker konstaterar att ”tre fjärdedelar av alla fylleriförseelser begås av personer som saknar motbok”, avskaffas motboken 1955. Och i samma veva beslutar riksdagen att ett landsomfatt - ande systembolag ska bildas. Detta markerar starten för det Systembolag vi har idag. 28 Marknad 1917 fick AB Vin & Spritcentralen monopol på import, export och tillverkning av vin och sprit i Sverige. Producenter och handlare köptes upp med staten som finansiär, varumärken som O.P. Anderson och Absolut Renat Brännvin togs över men fortsatte säljas. Huvudsyftet med denna tvångsinlösen var att få bort det enskilda vinstin - tresset från alkoholindustrin i Sverige. Vi har pratat mycket om sprit så här långt, men nu är det hög tid att också prata vin. Under slutet av 1950-talet ökar svenskarnas intresse för vin markant. Enligt Spritmuseum så finns det ett flertal anledningar till det ökade intresset, skatten på alkohol höjs i två omgångar 1956 och 1959. Dessa höjningar drabbar främst sprit, som blev mycket dyrare än vin. Man kan också tänka sig att semestrande svenskar i Sydeuropa upptäcker vinet som dryck. Dessutom har Sverige under 1950- och 60-talen en stor arbetskraftinvandring från länder som Italien och Grekland som tagit med sig sin mat- och vinkultur. Förmodligen är den enskilt största insatsen för att väcka svenskarnas in - tresse för vin den kampanj som System - bolaget själva drev, ”Operation vin”. Syftet var att få svenskarna att välja vin istället för sprit. Julen 1957 skyltar Systembolaget i sina butiker med en affisch som återger en dialog från ett fikabord ”Ja, där sa du något förnuftigt, Anders. Tänk Brita, om vi skulle göra likadant – ingen sprit i jul. Ett gott vin i stället till skinkan och korven och ... – Det tycker jag låter bra. Så gör vi!”. Svenskarnas intresse och köplust för vin ökade stadigt för varje år, 1966 blir ett historiskt år i svensk dryckeshistoria då vin går om brännvin i försäljning för första gången. Efterfrågan på vin är så pass stor att Vin och Sprit - ”När alla skriker måste man viska för att göra sig hörd. Vi lyckades. Flaskan utmärkte sig genom att bryta mönstret.” centralen börjar med vad man kallar ”härtappning”, det vill säga att man skeppar vin till Sverige i bulk för att se - dan buteljera på Vin och Spritcentral - ens fabriker runt om i Sverige. För att kunna importera så stora mängder vin hade man tre fartyg utrustade med stora tankar som åkte runt i Sydeuropa och köpte vin på bulk, M/S Vindemia, M/S Vinia och M/T Vinlandia. Priset på härtappade viner kunde hållas nere tack vare stora volymer och lägre distributionskostnader. Många ansåg inte