Marknad 1
» att de härtappade vinerna höll tillräckligt hög
kvalité och exakt ursprung var svårt att spåra. Än idag finns det vin - importörer och distributörer som jobb - ar med härtappning i Sverige, kritiker menar att många av dagens härtappade viner är ”designade” för att passa Systembo laget upphandlingar. Vinner man en upphandling får man plats på Systembolagets hyllor runt om i landet och en bra distribution ger klirr i kassan. Under 1960-talet börjar svenskarna även intressera sig för andra spritsort - er som rom och whisky. Redan 1961 lanserades, vad som under lång tid antogs vara, den första whiskyn producerad i Sverige. Den döptes till Skeppets Whisky, det sägs att inspirationen till namn och design kom från regalskeppet Vasa som bärgades sam - ma år. Bara sex år tidigare tog Vin och Spritcentralen beslut om att producera en egen whisky. Man köpte in avställda pannor från nedlagda Bladnoch Distillery till fabriken i Södertälje och skickade personalen på en intensivkurs för att lära sig göra whisky. Whiskyn blev till en början en försäljningssuccé men recensionerna av produkten var inte nådiga, en recensent undrade ”Vad säger hälsovårdsnämnden?”. Kanske inte så konstigt om man ser till den ringa erfarenhet som Vin och Sprit - centralen hade av att producera whisky. Skeppets marknadsfördes som en helsvensk maltwhisky producerad på svenska råvaror och gick att köpa på Systembolaget fram till 1971. Då raljerades det friskt om Skeppets odrickbarhet, men med tiden har Skeppets uppnått någon form av kultstatus i Whiskysverige. Det är inte många som har smakat Skeppets idag och den har blivit något av en raritet för samlare. 1979 lanserar Vin & Spritcentralen en ny vodka, men inte i Sverige utan i USA. Det kan tyckas paradoxalt att ett statligt ägt företag väljer att lansera en ny vodka på en helt ”fri” marknad och med åren satsa enorma pengar på mark - nadsföringen, när man sedan i 1920talet propagerat för minskat spritdrick - ande genom att föra en väldigt restrik - tiv alkoholpolitik och skapat otaliga kampanjer i samma syfte. Under 1970talet jobbade Systembolaget hårt med den klassiska kampanjen ”Spola Krök - en”. Men låt oss inte grubbla mer på det just nu utan koncentrera oss på Absolut Vodka. 1978 bestämmer sig Vin & Sprit AB att man ska exportera svensk vodka. Namnet tas ifrån Absolut Från Systembolagets arkiv hos Cent - rum för Näringslivshistoria Renat Brännvin, som nu döps om till enbart Renat Brännvin. Flaskans form designas med en gammal medicinflaska som förebild, som reklamaren Gunnar Broman hittade i en affär i Gamla Stan (Stockholm). Även reklamaren Hans Brindfors var med i utvecklingen av Absolutflaskan. Tittar man på sprit - flaskor från den tiden så ser man mycket ”skrikande” design med höga halsar, guld och massor av olika färger. Absolut Vodka bröt mönstret på hyll - orna i barer och butiker, Gunnar Bro - man beskrev det så här i Kristiandsbladet 2009. ”När alla skriker måste man viska för att göra sig hörd. Vi lyckades. Flaskan utmärkte sig genom att bryta mönstret. Vi gjorde den osynlig – men när den stod i baren drog den blickarna till sig.” För att knyta an till arvet från Absolut Renat Brännvin så låter man L.O Smith pryda Absolut flaskan på en medalj ong strax under flaskhalsen, L.O är än idag en viktigt del av Absolut Vodka. Under 1980-talet växer Absolut Vodkas framgångar i USA för varje år. Reklambyrån TBWA får uppdraget att skapa annonser och inleder med den moderna klassikern ”Absolut Perfec - tion”, resten är reklamhistoria. 1985 målar popkonstnären Andy Warhol av Absolutflaskan, det markerade starten på ett långvarigt engagemang inom konst- och modevärlden. Genom åren har Absolut samarbetat i olika projekt med en mängd konstnärer och gör det fortfarande. Varje år delas dessutom Absolut Art Award ut till två konstnärer. Vid slutet av 1990talet var Absolut Vodka den bäst säljande importvodkan i USA och runt 2001 blev Absolut rankat som det tredje största internationella premiumsprit - varumärket. 2007 meddelade Sveriges regering att Vin & Sprit AB skulle säljas till högstbjudande. För säljningen var en del i den sittande reg eringens privatisering av statliga bolag. Den fran - ska spritkoncernen Pernod Ricard köp - er sedan Vin & Sprit för cirka 53 milj - arder svenska kronor i 2008. Absolut Vodka ansågs av många som juvelen i affären. 1994 röstade Sverige ”Ja” till medlemskap i EU, och som en del av uppgörelsen med EU var man tvungen att bryta Vin & Sprits monopol på im - port, produktion och export av vin och sprit på den svenska marknaden. Effekten blir omgående sjunkande marknadsandelar framförallt på vinsid - an, 1997 rapporterar tidningen Affärs - världen att Vin & Sprit marknadsandel sjunkit till 35 procent från 15 maj 1995, då de första konkurrenterna började leverera till Systembolaget. Den svenska alkoholpolitiken är i rejäl gungning och många tror att även monopolet på försäljning kommer att avvecklas med inträdet i EU. ICA-handlare Harry Franzén utmanade försäljningsmonopolet när han redan på nyårsdagen 1995 började sälja vin i sin butik, han hävdade att det svenska monopolet stred mot EUrätten, detta resulterade i ett åtal för olovlig försäljning av alkohol och olovligt innehav av alkohol, i enlighet med bestämmelserna i Alkohollagen. Forts. 30 » Nummer 9 2018 29