Svensk Vattenkraft 1
SVAF:s yttrande över Artskyddsutredningen "Utredn
ingen har haft två huvuduppdrag: dels att se över artskyddsförordningen med fridlysningsreglerna, dels att förbättra förutsättningarna för arbetet med att förebygga, upptäcka och lagföra artskyddsrelaterad brottslighet." Artskyddsutredningen har många likheter med skogsutredningen. Den tillsattes med bl a det uttryckliga uppdraget att stärka äganderätten – och landar i en rad förslag som försvagar den. Valet av enmansutredare "garanterar" en utredning som Miljöpartiet vill se, även sekretariaten spelar in. För miljöaktivister i myndigheter och organisationer är artskyddsförordningen ett verktyg att ta till om annan skogs- eller vattenlagstiftning inte skulle gå tillräckligt långt för att vara i deras smak. Utredningen är på över 1 700 sidor! Som väntat pendlar remissvaren mellan starkt Årets Skvalta överlämnad Iakttagande pandemiförsiktighet kunde 2021 års Skvalta som tillkännagavs vid vår digitala föreningsstämma överlämnas hemma hos Kicki och Sven-Erik i Träslhult, Knäred den 30 september. De båda uttryckte sin glädje över utmärkelsen under ett gott eftermiddagskaffe. positiva och strakt negativa, det gäller såväl myndigheter som organisationer. Här ska bara nämnas LRF:s yttrande, som sågar utredningen jäms med fotsulan. SVAF tillhör den kritiska gruppen, här följer våra sammanfattade synpunkter. • Tillstyrker utredningens förslag att Naturvårdsverket ska få i uppdrag att i samverkan med Havs- och vattenmyndigheten samt SLU Artdatabanken ta fram tydlig och samlad information om samtliga fridlysta arter. • Tillstyrker utredningens förslag att Naturvårdsverket får i uppdrag att ta fram och på sin webbplats tillgängliggöra en tydlig och samlad information om vad fridlysning, rödlistning, CITES-listning, med flera begrepp (särskilt ”hotade arter”) som gäller biologisk mångfald, innebär och vad som skiljer de olika begreppen åt. • Avråder bestämt att använda vattenförvaltningen som en förebild för en adaptiv förvaltning av artskyddet. Vi förespråkar ett artskydd som på ett effektivt sätt slår vakt om den biologiska mångfalden och samtidigt möjliggör rimliga avvägningar mellan olika intressen och miljömål. • Avstyrker förslaget att 8 kap. miljöbalken ska innehålla en målbestämmelse. • Avstyrker förslaget om livsmiljöunderlag som bedöms som mycket resurskrävande och rättsosäkert. • Avvisar att bevisbörda och utredningsansvaret läggs på den enskilde även vid pågående markanvändning. Markägaren ska därmed bevisa sin rätt att fortsätta med den verksamhet man bedrivit och som är grundlagsskyddad. Detta synsätt strider mot egendomsskyddets utformning och kräver därmed grundlagsändring för att kunna genomföras. Rune Hallgren, sekreterare SVAF och Thomas Sandberg, ordförande SVAF 24 SVENSK VATTENKRAFT #4 2021