Svensk Vattenkraft 1
Moln och ljusglimtar på vår himmel Elbrist och pr
ischock har under hösten varit återkommande rubriker. Orsakerna finns både på tillförsel- och efterfrågesidan, de är både kort- och långsiktiga. Läs mer i Bixias marknadsanalys på s 6 - 7. Medias ointresse för och okunnighet om den småskaliga vattenkraftens betydelse för elförsörjningen har inte ändrats av den akuta situationen. Undantaget är när Skellefteå Kraft annonserade att man avser att riva ut tre mindre kraftverk i Rickleån. Trots alla artiklar och inslag i radio och tv om den krisande elförsörjningen saknas insikten om vad den småskaliga vattenkraften betyder. Under de kalla decemberveckorna kan de mindre kraftverken ha svarat för runt 20 % av tillgänglig effekt i det sydligaste elområdet (SE4). Trots upprepade försök har SVAF inte lyckats få in något i riksmedia. Inom politiken har mycket hänt – men inte för vår del (än så länge i alla fall). Riksdagens tillkännagivande i september har inte lett till några synbara reaktioner från regeringen. 16 december beslöt dock regeringen "att pröva de förslag till åtgärdsprogram för vatten som ska gälla för perioden 2021 - 2027." Detta gäller de åtgärdsprogram som de fem regionala vattenmyndigheterna tog i början av december och som trots mycket starkt kritik inte innebar några påtagliga ändringar av de förslag som var ute på remiss november 2020 - april 2021. Vad regeringen så småningom kan besluta kan indirekt påverka de förvaltningsplaner som vattenmyndigheterna också fattade beslut om i början av december. Däremot påverkas inte vattenmyndigheternas beslut om miljökvalitetsnormer (MKN), den för vattenkraften (och även andra vattenverksamheter) helt avgörande frågan. De beslut som de fem vattenmyndigheterna fattat går inte att överklaga, en av många ofattbara tokigheter som gör att vattenförvaltningen kan driva sin egen linje utan att nämnvärt bry sig om vad riksdag och regering beslutar. Till bilden hör också att vattenmyndigheterna inte ändrat de sedan länge oerhört hårt kritiserade 4 SVENSK VATTENKRAFT #4 2021 MKN utan tuffar på som om inget hänt – trots riksdagens och regeringens beslut om att möjligheten att klassificera en vattenförekomst som kraftigt modifierad (KMV) och att tillämpa undantaget mindre strängt kvalitetskrav (MSK) ska användas "fullt ut". För att få till KMV och MSK, och därigenom skydda alla starka samhällsintressen av att använda vatten, måste regeringen besluta om de preciseringar av kriterierna för KMV och MSK i vattenförvaltningsförordningen som SVAF och andra länge krävt. Havs- och vattenmyndigheten måste få i uppdrag att ändra sina föreskrifter och vägledningar så att de följer de preciserade kriterierna, vattenmyndigheterna göra om statusklassificering och normsättning, tiden för de första omprövningarna flyttas fram två år m m, se vidare ledaren på s 3. Om regeringen tänker sig att upprepa sitt beslut från förra förvaltningscykeln 6 oktober 2016 är det helt otillräckligt, det beslutet har ju myndigheterna inte brytt sig ett smul om. Att Miljöpartiet lämnat regeringen känns som en befrielse för alla som vill se genomtänkta avvägningar mellan klimat, miljö och andra samhällsintressen. Men kommer Socialdemokraterna att genomföra den radikala omstöpning av vattenförvaltningen som är nödvändig för att EU- och svensk rätt liksom riksdagens och regeringens beslut ska få genomslag? Först behöver nog de nya ministrarna, statssekreterarna, sakkunniga m fl bli varma i kläderna. Får se om/när någon upptäcker att utan den småskaliga vattenkraften skulle elbristen och elpriserna vara än värre i södra Sverige. Än verkar inte den insikten ha drabbat någon i ansvarig ställning. Läs också artikeln om de motioner om (småskalig) vattenkraft, som lämnades in i riksdagen i början av oktober (s 26 - 27). I Sverige arbetar myndigheterna aktivt på att riva ut så många dammar och kraftverk som möjligt. I Norge understödjer myndigheterna aktivt utbyggnaden av den småskaliga vattenkraften. Ändå är båda länderna bundna av samma vattendirektiv från EU (Norge genom sitt medlemskap i EES). Hur kan detta komma sig (för att ställa en fråga som vi alla vet svaret på)? Se också artikeln på s 22. Mark- och miljööverdomstolen avkunnade 10 december fyra domar, som för åtminstone sex av de sju berörda kraftverken innebär att de utestängs från den nationella planen (NAP) – och därmed också från Vattenkraftens Miljöfond. Det rör sig i sex av de sju fallen om kraftverk där länsstyrelsen i förelägganden under åren 2015 - 2017 inte godtagit de äldre rättigheter, som ägarna hänvisat till, utan krävt att ägarna skulle söka tillstånd hos respektive mark- och miljödomstol. När detta inte gjorts har länsstyrelsen utfärdat förbud för fortsatt drift. De två länsstyrelser som drivit dessa mål är typiskt nog Skåne och Örebro, två av de absolut värsta länsstyrelserna när det gäller att med alla medel försöka få dammar och kraftverk utrivna. I tre av fallen har mark- och miljödomstolen i Växjö gått emot länsstyrelsen i Skåne när man funnit att de tre kraftverken uppfyller kraven för att omfattas av NAP. I det fjärde målet, som gällde fyra kraftverk med samma ägare, har markoch miljödomstolen i Nacka däremot inte funnit att kraven för att omfattas av NAP är uppfyllda. Med i stort sett likalydande formuleringar skriver mark- och miljööverdomstolen i de fyra domarna att "Verksamheten saknar således tillstånd och omfattas därför inte av regleringen i 11 kap. 27 § miljöbalken avseende moderna miljövillkor. Eventuell fortsatt drift förutsätter i stället att ett nytt tillstånd söks enligt 11 kap. 9 § miljöbalken ... ska verksamheten följaktligen inte omfattas av den nationella planen för moderna miljövillkor." Tekniska rådet Dag Ygland är skiljaktig i de fyra målen och anser att kraftverken uppfyller kraven för att omfattas av NAP. Att notera är att domstolen i alla fyra domarna skriver att "Denna dom innebär en ändring av tidigare praxis" och hänvisar till två domar avkunnade så sent som hösten 2019. Detta gör domstolen trots de mycket tydliga formuleringarna i civilutskottets betänkande över propositionen Vattenmiljö och vattenkraft våren 2018. Det finns uppenbarligen anled