Bumsen 1
Tillsammans skapar vi upplevelser! Under 2014 och
2015 diskuterades en mängd olika förslag på hur vi skulle nå ut med vårt budskap och vilka kvaliteter BMW MC-klubben Sverige står för. Sedan 2013 har vi ökat vår synlighet genom att ta fram nytt skyltmaterial, gåvor som t.ex. tubescarfar och skylthållare, Roll-Ups och skyltar som ständigt står hos handlare samt ökat yta och förbättrat vårt mässkoncept. Vi har dessutom blivit bättre ”BMW MC-klubben Sverige består av drygt 6 000 medlemmar som ideellt skapar aktiviteter, kommer med idéer och inspirerar varandra för att berika livet på två hjul. Det är ju så himla kul. Gemensamt är att vi kör BMW, snart vill köra BMW eller gillar någon som kör BMW”. Inledningen är tagen från vår folder som skickas ut till BMW MC-ägare som ännu inte blivit medlemmar i klubben. Cirka 30 % av de som äger en BMW-hoj är medlemmar i klubben. Innebär då detta att 70 % inte känner till klubben? Nej, troligtvis inte, vi vet, av möten på mässor och på handlardagar, att medvetenheten om klubben och vad vi gör inte alls är så stor som vi själva kanske tror. Något måste göras! på den viktigaste delen i att informera om klubben, via medlemmars rekommendationer av den klubb vi känner så starkt för. Under våren 2015 var vi i styrelsen överens om ett möjligt och rimligt koncept, klart att sättas i verket. Vår målgrupp är ganska given: ägare till BMW MC och dessa går ju faktiskt att köpa adresser till. För att få kampanjen att stanna i mottagarnas medvetande beslutade vi tidigt att ta fram den tubescarf som även befintliga medlemmar fått med Bumsen no 1. Tanken att skicka med en gåva är enkel, varje gång du tar på den blir du påmind om klubben och några av de aktiviteter vi gemensamt skapar. På det sättet hoppas vi dessutom att kampanjen skall leva längre. Hösten präglades av intensivt arbete med att ta fram ett nytt formspråk anpassat för vår målsättning. Tubescarfen blev modell för det nya designelement vi konsekvent använt på kuvert, Roll-Ups etc. för att skapa hågkomst. Förhandlingar, ett gäng provtryck (som kom med flygfrakt) och produktion av 20 000 tubescarfar från vår leverantör i Kina, såg dessutom till få med allt på båt i rätt tid (tack Hans Sundvall för all hjälp). Formgivning samt framtagande av text och bild för vår folder tog väsentligt längre tid än vi först anat. Staffan Bertne (Bertne Grafisk form AB) och undertecknad använde tiden från november till januari till att ta fram och refusera olika uppslag innan vi nådde slutresultatet. Tack alla som hjälpt till med text och bild eller synpunkter! Första utkastet delades ut på mässan i slutet av januari, med gott mottagande. Ytterligare korrektursvängar vidtog innan vi var klara med slutprodukten och därefter vidtog tryckproduktion av allt material. Samtliga utskick är sammanplockade för hand av tryckeriet då det inte gick att göra maskinellt med tubescarfarna. Många lådor blev det! I början av mars nåddes mottagarna av vårt utskick med syfte att informera om vad vi medlemmar gemensamt skapar för innehåll i klubben. Fler och nya medlemmar ger möjlighet att skapa fler och större aktiviteter, komma med nya uppslag, berika klubben med sin personlighet och utveckla klubben framåt. Vi kommer under året att återkomma med resultatet av vår satsning. Det viktigaste återstår, att möta alla nya medlemmar med det varma välkomnande vi själva kände den dagen vi blev medlemmar i världens största BMW MCklubb, vi vill även fortsätta utvecklas till den bästa i världen! Peter Strandman / kassör ML 2660569 Fakta om vår kampanj: • totalt fanns det 20 958 registrerade ägare med en eller flera BMW-hojar (enligt den fil vi köpte från Transportstyrelsen i december 2015) att användas till utskicket för att värva nya medlemmar, • avgränsningar för att få rimlig ekonomi i första ut skicket: – årsmodell 1985 och nyare (våra 30 år som klubb), – endast reg. ägare per 8:e december 2015. Innebär att de som är ”mellan” hojar inte får utskicket, – ej ägare med avställda fordon samt – rensning av register för be fintliga medlemmar visade sig vara svårare än vi trott då vi både saknar personnummer och reg.nr. i vårt medlemsregister vilket innebär att några ändå fick. Bonus för lyckliga mottagare, • totalt 11 568 personer fick vårt utskick samt • målsättningen är minst 1 000 nya medlemmar under året. 10 BUMSEN 2 – 2016 SVENSKA BMW MC KLUBBEN Källängen 9397, 760 49 Herräng Bumsen 2-16.indd 10 2016-04-11 17.58