Bumsen 1
så enastående bra. Det är lätt att leva när alla
vattendrag är fulla av fisk, skogen är full av vilt samt havets skaldjur och fisk är lättfångade; med förutsägbart väder och behagligt klimat. Allt detta ger tid över till annat och varför inte göra en totempåle med symboler för allt det goda i livet man lever. Framme på hotellet uppsöker vi baren och där sitter en indian på bryggan och täljer på en totempåle. n. 2 september. I dag är det 15 timmars båttur ner till Port Hardy på Vancouver Islands norra sida. Färden är otroligt vacker där båten går genom trånga sund mellan öar och fastland. I det vackra vädret ser vi skogstäckta berg ända ner till havet och vid ett flertal tillfällen ser vi både säl, havsutter, havsörnar och valar. untain. 3 september. Vancouver Island. Äntligen är jag på den berömda ön. Vi har 50 mil att köra idag och efter några få av dem inser jag att jag är mitt i drömmen. Hela mitt arbetsliv har handlat om skog och skogsbruk och nu är jag på sägenomspunna grovskogens ö. Möter timmerbilar som ibland har fullt lass med tre stockar när vi kör genom det som faktiskt är tempererad regnskog och när vi är nära havet är stranden fylld av drivved. Vi tar en lunch på puben Highwayman Saloon som speciellt riktar sig mot motorcyklister. På parkeringen finns till och med ett tälttak där vi kan parkera i skydd från det regn som precis börjat. Ett besök på en gammal trading post, numer en indiansouvenirbutik blir det också men inget mer för nu vräker regnet ner och vi vill bara komma fram till staden Victoria längst söderut på ön, faktiskt huvudstaden i British Columbia. 4 september. Inlagd som vilodag. Större delen av vår grupp tar tillfället i akt att låta hojen stå idag och istället promenera i den vackra staden vid havet. Ett organiserat besök blir det till en välkänd bilentusiast med specialintresse i att renovera gamla Mercedes. Själv bestämmer jag mig för att köra tillbaka till Nainamo för ett besök på jakt-, fiske- och friluftlivsbutiken Cabela’s. Några följer med på turen som innebär att efter Cabela’s kör vi rakt över ön genom fantastiska skogsområden, förbi sjöar och mängder av åar på underhållande små fina asfaltväger ut till västra sidan av ön och den lilla orten Port Renfrew. Soligt hela dagen och en kaffe med glass på bryggan sitter fint innan vi fortsätter längs kusten på lika underhållande vägar till Victoria. Det blev också i dag 40 mil. 5 september. Upp till Nainamo där vi tar färjan över till fastlandet norr om Vancouver. Att det är en storstad blir tydligt när vi kommer ut på Seato-Sky Highway mot Whistler. Det är i stort sett bilkö hela vägen och onödigt varmt. Vi gör ett stopp vid Shannon Falls för att titta närmare på vattenfallet och komma från trafiken. Efter stoppet bestämmer vi oss för att köra sakta och försiktigt på den smala vägrenen i stället för stopp, stanna, krypa i kön. Framme i Whistler är det otroligt välordnat och snyggt. En fin vintersportort med en hel del sommaraktiviteter. Det var också här som de alpina grenarna gick under VancouverOS. 6 september. I det annars så informativa prospektet står det för dagen endast ”mc-körning genom vacker natur” vilket det också blir. Det finns inte ord nog för att beskriva den här dagen och bättre än så här blir nog aldrig för en som verkligen vill köra motorcykel. Till och med en några mil lång grussträcka finns med som alternativ för en del av sträckan fram till lunchen i det lilla samhället Clinton. Den verkliga höjdpunkten för dagen är sträckan Duffey Lake Road. Den finns omskriven på diverse forum och ingen har lyckats överdriva verkligheten. Framme i Clearwater möts vi av ett klassiskt motell vid sjön. En mer lyckligt leende grupp har nog sällan sammanstrålat här. Stewart. Båttur från Prince Rupert till Port Hardy. Drivved längs kusten. Nedre bilden: Western Red Ceder på väg. BUMSEN 2 – 2016 45 Bumsen 2-16.indd 45 2016-04-11 18.00