Bumsen 1
B erra Persson var utan överdrift Sveriges förnäm
sta rambyggare speciellt när det gällde sidvangschassin för tävlingsbruk. Tyvärr avled han för några år sedan men många av hans skapelser lever vidare. På olika platser i Stockholms södra förorter drev Berra mekanisk verkstad men han byggde inte bara på uppdrag av andra utan även åt sig själv och då företrädesvis sidvagnschassin som han dessutom framgångsrikt tävlade med. Motorcykeln på detta uppslag är en BMW R 51/3 av 1951 års modell och den fanns i Berras ägo i början av 1990-talet, då absolut inte i det skick som bilderna här intill visar. Hur den då rödlackerade och anpassade skapelsen såg ut vill vi faktiskt bespara Bumsens läsare, vi önskar dock gärna berätta historien om hur den förvandlades från vrak till utställningsskick, ställd till inte enbart återhelt originalskick utan med en del spännande förädlingar. Berra plockade i alla fall ned det röda vraket i sina beståndsdelar och lade allt i lådor. När det gått några år på 90-talet kom Berras gode vän, grafikern, reklambyråinnehavaren och även motorcykelentusiasten Lars Westermark på besök hos Berra. De slöt då en överenskommelse som gick ut på att om Lars köpte R 51/3:an av Berra så skulle denne förbinda sig att bygga upp vraket till Lars och... ja, inte bara i det skick bilderna visar men framför allt skulle de passa på att återskapa en klassisk BMW Six Days racer! BMW har alltid premierat duktiga privatförare genom att de fick tillgång till företagets tävlingsavdelningars litet vassare motordelar m.m. Detta även R gällde naturligtvis mast enna 51/3-förarna i början av 50-talet. Six Days-tävlingarna bestod då som nu i huvudsak av terrängkörning men man började också lägga in trial- och höghastighetsetapper. För att öka motorcyklarnas frigång i terrängen föll det sig naturligt med ett upplagt avgassystem och för minskat luftmotstånd på fartsträckorna användes långsmala 30-talstankar. Motorerna försågs i varierande omfattning med vassare delar än seriemodellernas. För att uppfylla Berras och Lasses överenskommelse började arbetet att renovera R 51/3:an. Lasse hade vid denna tidpunkt fullt upp med att driva sin reklambyrå så det mesta av renoveringen utfördes av Berra, förutom ekring av hjulen, lack och randning samt lumpning av alla tänkta kromdelar, dessa utförde Lasse. En bit in på andra hälften av 90-talet stod så deras skapelse färdig men hade man utfört renoveringen efter de ursprungliga planerna? I stort är denna R 51/3 en originalmaskin förutom... Framgaffeln har försetts med gummibälgar och skärmen är den smidigare variant som tävlingsmaskinerna utrustades med, den monterades senare seriemässigt på R 68:an. Enkelnockade frambromsen har ersatts med en dubbelnockad. Gaffeln toppas av en varvräknare och på backspegeln har byggherren stansat in sitt namn åt eftervärlden. Tanken är av samma utförande som tidigare beskrevs i denna text, smalare och längre än standard. Motorn har försetts med en vassare RS-kamaxel, högkompressionskolvar, lättade ventilvippar och dessa modifieringar uppskattar man givit c:a 35 hk mot originalets 24. Naturligtvis monterades också det större oljetråget. Det upplagda avgassystemet med det förföriskt vackra värmeskyddet är dock detaljen som präglar hela hojen. Berra har byggt det av rörkrökar och det avslutas med en ljuddämpare från en Ariel. Värmeskyddets borrade och försänkta hål samt den vackra dragningen fulländar detta unika bygge! BUMSEN 2 – 2016 1 – 2016 37 Bumsen 2-16.indd 37 2016-04-11 17.59