Bumsen 1
Ska vi knäcka HD-klubben? U BUMSEN CHEFREDAKTÖR o
ch ANSVARIG UTGIVARE HAGEN HOPP bumsen@bmwklubben.se ANNONS - OCH PRODUKTIONSANSVARIG HAGEN HOPP Material skickas till: bumsen@bmwklubben.se eller Hagen Hopp Grindtorpsvägen 35 183 49 TÄBY 070-782 30 33 UTGIVNING 2016 Nummer 1 - februari Nummer 2 - april Nummer 3 - juni Nummer 4 - oktober Nummer 5 - december MANUSSTOPP MATERIAL Nummer 3/16 - vecka 19 TEXTER Levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. BILDER Bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior, negativ eller diabilder går också bra. Digitalt material återsänds ej. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. nder en av de första dagarna i mars ramlade förra Bumsen ner i medlemmarnas brevlådor och ungefär samtidigt inleddes styrelsens stora utskick till de BMW-ägare runt om i Sverige som ännu inte var medlemmar i klubben. Vad denna gigantiska värvningskampanj omfattar och väntas ge i nya medlemmar kan man läsa mer om på sidan tio. Det är naturligtvis aldrig fel att värva medlemmar på detta vis men är på inget vis ett nytt fenomen i denna klubb. De som var med i klubben på 1990-talet minns säkert den stora värvningskampanj som genomfördes 1995. I december gavs Bumsen nr 4/95 ut (på den tiden utgavs Bumsen fyra ggr/år) och den Bumsen var speciell på flera sätt. Det var den dittills tjockaste Bumsen, 32 sidor mot normalt c:a 20 sidor, den trycktes också i den absolut största upplagan någonsin, nämligen 9 000 exemplar mot normalt c:a 1 500! Naturligtvis fanns ett syfte med detta. Klubben hade under några år ”fastnat” på drygt 1 200 medlemmar och detta antal önskade styrelsen öka. Av denna anledning beslutades att Sveriges alla ägare av en BMW-motorcykel skulle erbjudas medlemskap i klubben och detta skulle ske genom att visa vad klubben stod för, man fann då lämpligt att göra detta genom en ”förstärkt” Bumsen. C:a 6 500 erhöll utskicket och naturligtvis hade trumf på hand. styrelsen en Årsmötet 1995, klubben firade då också 10-års jubileum, hölls på Öland och där kunde styrelsen presentera ett nästan färdigt förslag till ny klubbförsäkring i samarbete med Skandia. När Bumsen 4/95 var tryckfärdig var även klubbförsäkringen det. På tidningens mittuppslag fanns alla uppgifter om medlemskap och klubbförsäkringens villkor, försäkringen skulle börja gälla den 1 april 1996. Gav då denna värvarkampanj något? Jomen visst! Något år senare hade Bumsens upplaga ökat från c:a 1 500 till runt 3 500 och ytterligare ett halvår senare till c:a 4 500, detta innebar att medlemsantalet ökat trefaldigt! Kan då den aktuella värvningskampanjen upprepa detta? Förhoppningsvis, det är dock andra tider nu så det är inte troligt, ändå vore det spännande. Då gick c:a 50 % av de som fick utskicket med i klubben och skulle c:a 25 % gå med nu så betyder det att BMW MC-klubben Sverige skulle bestå av c:a 8 500 medlemmar, då fakta anger att Sveriges största märkesklubb för närvarande, Harley-Davidson Club Sweden, har nästan 8 000 medlemmar, då skulle saken vara klar! Då BMW MC-klubben Sverige är världens största BMW mc-klubb så borde vi väl också vara Sveriges största märkesklubb för motorcyklar? HAGEN HOPP CHEFREDAKTÖR BUMSEN NR 2 – 2016 TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 7.000 exemplar av Åtta.45 Tryckeri AB i Veddesta. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts dels kunna lagras digitalt, dels också kunna användas på klubbens hemsida IC 1B ng 00 e Bumsen 2-16.indd 3 (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Foto: Mats Thellmod ML 2650799 7 Ordföranden har ordet 8 Distriktsinformation 10 Värvningskampanjen 12 Nya medlemmar 16 Modellpresentation R 1200 C 26 Touratech i Portugal 30 Årsmöteshandlingar 36 BMW R 51/3 med racekam 40 Alaska – Kanada 49 Sälj & köpmarknaden NÄSTA NUMMER manusstopp vecka 19 - utgivning juni BUMSEN 2 – 2016 3 2016-04-11 17.57