Bumsen 1
och i sann HD-anda togs därför en mängd customdes
ignade tillbehör fram; ett vattentätt fickur där urtavlan är en kopia av hastighetsmätaren, en läderklädd jethjälm, en långrock kallad ”Dusty” som till och med skulle få John Wayne att fälla en tår samt jeansstället ”Maverick”, stövlar, handskar, glasögon o.s.v. Mer praktiska och sedvanliga BMW-tillbehör fanns naturligtvis också med på tillbehörslistan. De små ”läderväskorna” har vi redan nämnt men de stora stadiga plastväskorna på 37 liter/st. är naturligtvis mer lämpade för långturen och till båda fanns innerväskor, en liten tankväska, en ryggsäck, ett par olika styren, vindrutor, motorskydsbågar som man även kunde vila fötterna på, den lilla passagerarsadeln var standard och kunde fällas upp, den fungerade då som ryggstöd för föraren, men det fanns även en stor bekväm passagerarsadel och... Svinga högerbenet över sadeln och den harmoniska upplevelse man får förstärks när händerna når handtagen, en väldigt bekväm körställning infinner sig direkt. Tryck in startknappen och boxermotorn lever om, ruskar litet och det känns ända ut i styrändarna, när ettan lägges i klonkfritt, precis som övriga växlar, försvinner plötsligt allt och en mjuk härlig gång kan avnjutas, i alla fall upp till c:a 130 km/ tim då små vibrationer uppstår. Skall inte gå in i någon form av provkörningsartikel, den samlade världspressen sammanfattade Cruisern som den första customhojen som hade både väghållning och bromsar! Efter ett par tusen mil kan jag intyga detta. Telelevern tar upp allt men den korta fjädringsvägen bak klarar inte aktiv körning på dåliga väger lika bra. I övrigt färdas man mycket bekvämt oavsett om det gäller kortare turer eller långa kontinentsvängar, jag har provat på båda och kan därför intyga. Bara rosor? Vid begagnatköp skall man se upp med de kromade delarna, kromet kan lossa på en del ställen, speciellt på fälgarna. En fin Cruiser med få mil på mätaren får man för c:a 50-60 000 kr men tillbehören är dyra. R 1200 C i denna artikel var första modellen i Cruiserprogrammet och den enda som var utrustad med trådekerhjul. C:a 40 000 tillverkades under åren 1997-2004, inklusive 850-modellen. Independent, Montauk, Avantgarde och CL var de andra modellerna. Fick jag bara behålla en av mina BMW-hojar så skulle jag tveklöst väja Cruisern! NÅGRA KORTA TEKNISKA DATA Modell: Produktionstid: Borr & slaglängd: Cylindervolym: Effekt: Vrid: Däck: Tank: Torrvikt: BMW R 1200 Cruiser 1997-2004 101 x 73 1170 cm3 61 hk vid 5 000 v/m 98 Nm vid 3 000 v/m 100/90 H 18 fram, 70/80 H 15 17 liter 236 kg Topphastighet: 178 km/tim WWW.EXPLORE360.NU “Off the beaten track and with a healthy dose of adventure” RESEPROGRAMMET 2016: Februari: Kenya/Tanzania all-road (extra platser) Mars: Nepal (rekresa) April: Marocko all-road (några platser) Maj: Korsika all-road (pilot) Maj: Wales off-road kurs+resa (med Simon Pavey) Juni: Til Topps/Norge off-road (med Elving Solli) Juli: Rumänien all-road (rekresa) Juli/August: Island all-road (några platser) September: Peru - asfalt resa (några platser) Oktober: Nepal all-road (pilot resa) Oktober: Marocko all-road November: Kambodja off-road (enduro) December: Vietnam (pilotresa) BUMSEN 2 – 2016 19 Bumsen 2-16.indd 19 2016-04-11 17.58