Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige 2.4.1 Hembesök Hembesökens kär
na är så kallad uppsökande verksamhet. Begreppet kommer från socialtjänstlagen och inom socialtjänsten handlar den uppsökande verksamheten om att ”främja förutsättningar för goda levnadsförhållanden”.88 Verksamhetens uppgifter genomförs alltså på annan plats än i verksamheternas lokaler. Detta är ett vanligt arbetssätt inom BHV och socialtjänsten. För biblioteken är utåtriktad verksamhet heller inte helt obekant. Det har dock främst skett genom samarbete med BHV via föräldraträffar och bokgåvoprogram.89 nytt arbetssätt för folkbiblioteken. Tillvägagångssättet för hembesöken kan givetvis skilja sig utifrån lokala förutsättningar och angreppssätt. Dock är några element gemensamma för hur metoden tar sig uttryck. Hembesöken innebär att en eller två personer (bokstartare) besöker föräldrar med barn inom en viss målgrupp och lämnar en bokgåva. Bokstartarna kommer oftast från biblioteken och kan vara såväl bibliotekarier som annan bibliotekspersonal. I vissa fall utgörs de dock av sjuksköterskor från BHV eller pedagoger från öppna förskolan. I samband med överlämnandet av bokgåvan läser bokstartarna ofta tillsammans med barnet och föräldrarna. Bokstartarna pratar också med föräldrarna om språkutveckling och vikten av läsning med små barn. Informationsmaterial om språkutveckling och om satsningen Bokstart delas även ut. I samtalet brukar bokstartarna höra sig för om föräldrarna och barnens läsvanor och föräldrarna ges möjlighet att ställa frågor. Kärnan i hembesöken beskrivs ofta som det personliga mötet. I detta möte förmedlar bokstartaren ett budskap om att läsning med små barn är viktigt för språkutvecklingen. Att bokstartarna läser med barnen är dels för att visa hur föräldrarna kan göra, dels för att illustrera att även barn under ett års ålder kan följa med och interagerar med litteraturen. Hembesök genomförs alltid på frivillig basis. Ett vanligt sätt att få tillgång till kontaktuppgifter till familjer som ska besökas är att BHV vid sina ordinarie hembesök frågar familjen om de är intresserade av hembesök. Listor skickas sedan till biblioteken som i sin tur skickar ut en förfrågan (ofta i form av ett vykort, men även mail och sms används) med förslag på tidpunkt för besöket. Ofta packas så kallade bokstartpåsar (en tygpåse med Bokstarts logotyp på som tillhandahålls av KUR) med informationsmaterial och barnböcker. Påsen lämnas sedan över till familjen under besöket. Det varierar hur många böcker som ges bort, vilket bestäms i respektive kommun eller region. Dock hör det till vanligheten att bokstartarna har med extra böcker till eventuella syskon. I de fall som familjen inte har svenska som modersmål är det inte ovanligt att innehållet i bokstartpåsen anpassas därefter. Då får familjerna ofta böcker och informationsmaterial på modersmålet, i den mån materialet finns översatt till detta språk. I vissa fall, när familjer som inte pratar svenska besöks, kan en tolk vara med på besöket. Ofta saknas dock resurser till detta. Då fokuseras besöket än mer kring barnet och kommunikationen sker istället genom gestikulering. I den mån det finns material på familjens modersmål, från Kulturrådet eller inom den egna kommunen, lämnas detta över istället. Ett centralt budskap, till familjer där svenska ej är modersmål eller kunskaperna i svenska språket är begränsade, är att det går lika bra att läsa på sitt modersmål. Eftersom ”läsningen” innebär att den Att själva arbeta med hembesök är däremot ett 88. Socialtjänstlag (2001:453), 3 kap. 1§ 89. Anderson (2015) 19/64