Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige vuxne berättar om bilderna, sp
elar språkvalet ingen roll. Detta är också en viktig del i språkutvecklingen i flerspråkiga familjer. 2.4.2 Gruppträffar Gruppträffar är en annan metod som tillämpas inom ramen för Bokstart. Detta är inget nytt för verksamheterna. Biblioteken, BHV och öppna förskolan arbetar sedan tidigare med att bjuda in familjer till olika typer av gruppaktiviteter (se avsnitt 2.3). Innehållet liknar hembesöken, där läsning och språket står i fokus. Den stora skillnaden är att dessa genomförs i grupp och utanför hemmet. Gruppträffar består av att barn och deras familjer bjuds in till verksamheten för att läsa och prata om litteratur tillsammans med andra familjer. Ofta anordnas någon form av föreställning eller sångstund. Tillsammans ramsar, rimmar, sjunger och läser medarbetarna med familjerna. Dessa gruppträffar kopplas samman med Bokstart och ofta är det barnfamiljer som fått hembesök som bjuds in, då kallas de ofta för ”bokstartkalas”. De kan också vara helt oberoende hembesöken. Ofta är biblioteket kärnan och platsen för gruppträffen. Inom ramen för Bokstart har gruppträffar som metod ofta betytt att verksamheterna tillsammans bjuder in till familjerna. Exempelvis kan medarbetare från biblioteken besöka öppna förskolans bebisfika eller att BHV besöker biblioteket för en föräldraträff. 2.4.3 Läshörnor Andra vanliga metoder är att i olika verksamheter erbjuda läshörnor av olika slag. Det handlar om att samla och tillgängliggöra böcker och material inom Bokstart för familjerna. Inom förskolan är så kallade kapprumsbibliotek vanliga. Dessa kallas ibland för någonting annat, t.ex. tamburbibliotek, farstubibliotek eller bokstarthörna. Detta innebär att ett bibliotek installeras i något av förskolans kapprum, eller annan lämplig plats. Tanken är att böckerna ska vara nära till hands för barnen och föräldrarna vid exempelvis hämtning och lämning. I kapprumsbiblioteken kan familjerna låna hem böcker. Rent praktiskt går det ofta till så att biblioteken lämnar bokstartsböckerna och material om språkutveckling och Bokstart på förskolan. Något som lyfts som viktigt är att böckerna är pedagogiskt utplacerade, t.ex. att de är placerade i höjd med barnen. Ofta smyckas biblioteken ut med färger och Bokstarts logotyp. Liknande upplägg används även inom BHV och öppna förskolan, där olika typer av läshörnor installerats i väntrum eller verksamhetens lokaler. 20/64