NG Sthlm 1
”PERSPEKTIVEN ÄNDRAS NÄR DU BÅDE ÄR FÖRÄLDER OCH
NÅGONS BARN SAMTIDIGT.” Varför tror du att det är så mycket svårare att krypa till korset eller prata om svåra saker med familjemedlemmar än i andra relationer? – Gud vilken bra fråga. Jag tror att det handlar om att en familj har en struktur där alla har roller, och om någon börjar ifrågasätta sin roll faller hela bygget ihop. För att det ofta är fler personer inblandade? – Ja, precis, och jag tror att det är lika svårt oavsett om det är en stor eller liten familj. Rollen ingår i en enhet som har funnits länge. Framför allt när det handlar om vuxna barn. Vad tror du? Jag tänker dels på det du sa om rollerna, att det finns en sorts utarbetad fasad i familjen. Nu gör vi så här, det kanske inte känns perfekt för alla, men det är så vi gör och så vi alltid har gjort det. Trots att man lider så är det lättare att upprätthålla fasaden än att konfrontera. – Exakt. Tematik och genre hänger ofta ihop för mig och det är därför jag ville göra den här mor och dotter-tematiken till en komedi, för det är väldigt komiskt att man med sin familj går in och är någon helt annan än man är med sina vänner, sin partner eller på sitt arbete. Du måste gå in och ta den rollen, för annars blir det problem. Man har kanske hellre en okej stabilitet än att försöka förändra det åt något håll eftersom det är större risk att det går åt helvete än chansen att det lyckas. Det har varit väldigt mycket humor i att jobba med det. – NÄR NIKI OCH hennes mamma ska träffas har de goda intentioner inför mötet, men när de väl ses så blir det inte alls som de hade tänkt sig. Det är både hjärtskärande och roligt. Niki är trots allt väldigt nära sin brorsdotter. Hur kommer det sig? – Jag ville att filmen skulle inkludera tre generationer, det visste jag när jag började skriva. Det skulle vara tematiken mor och dotter, och tre generationer skulle representeras. Jag tyckte att det kändes fint att barnet som hon skulle vara nära inte var hennes eget, men att det ändå var hennes kött och blod. Man förstår att hon inte behöver ta ansvar för det barnet, men hon gör det ändå. Jag har en struktur i min egen släkt där vi är väldigt många och nära varandra åt olika håll, och jag tror att många har det så. Man tar en mamma om man inte har en mamma, och man tar en dotter om man inte har en dotter. Det blev roligare att jobba så än om det var hennes eget barn. Hur tänkte du kring sjukdomen? Det ger filmen mycket mer dramatik, man förstår att det är allvar. Niki måste göra något åt sin situation nu på en gång om hon ska hinna. – Jag har tänkt att det skulle vara en coming of age med en 35-åring i huvudrollen. Hon har konsekvent duckat alla stora beslut i livet: vem ska hon vara tillsammans med? Ska hon skaffa barn eller inte? Ska hon ta tag i sin dåliga relation till sin mamma? Nu måste hon deala med allt på en gång. Jag tror att många människor fungerar så, att man prokrastinerar så länge det går, att det ligger djupt i vårt dna. Därför var det tvunget att vara något akut, för det är bara en akut situation som skulle få Niki att handla. Det kändes nödvändigt för henne som person. Hur är relationen till din egen mamma? – Jag älskar min mamma. En av mina största inspirationskällor för filmen har varit Wahlgrens värld. Det var en väldigt stark säsong som sändes när jag hade kommit en bit in i manusprocessen så jag har tittat jättemycket på det. Där är det också tre generationer och det har varit fint att se hur de förhåller sig till varandra. Jag har också intervjuat folk, både i min egen ålder, yngre och äldre, och läst mycket. Det är en personlig historia, men det är inte autofiktion. En grej som de flesta nog har gemensamt är att man först när man blir vuxen inser hur mycket saker ens mamma gjort för en. Det är liksom inget man funderar över som tonåring. – Ja exakt, och min utgångspunkt för filmen är just den här ekvationen att barn går och väntar på att föräldrarna ska säga förlåt, och som förälder väntar du på att barnet ska säga tack. Det är en omöjlig ekvation, men jag ville försöka få till det mötet. ➝ NR 11, 2019 | NÖJESGUIDEN 27