NG Sthlm 1
APLACE Magazine AMANDA FERRADA Konstvärlden och v
etenskapen har länge gått hand i hand men på senare år har teknik och science fiction tagit allt större plats i konsten. Är det för att framtiden redan är här eller är det vårt mänskliga behov av förtröstan i ett senkapitalistiskt samhälle som kräver allt fler alternativa narrativ? Amanda Ferrada har sett utställningen Kosmologiska Pilar på Bonniers Konsthall och önskar att fler ska reflektera över samtiden tillsammans med konsten. Does art dream of electric sheep? När jag kliver in genom de transparenta skjutdörrarna på Bonniers Konsthall får jag en känsla av att befinna mig i ett mellanläge mellan fiktion och verklighet. I utställningen Kosmologiska Pilar närmar sig 13 konstnärer samtidens existentiella frågor med hjälp av science fiction och rymden. Science fiction blir en gränslös spelplan där imaginära framtider får möta dagens verkligheter. Även om jag ogillar att använda uttrycket ”trend” inom konst så kan jag inte förbi se det starka intresset för vetenskap och föreställningen om vetenskapen i konsten just nu. Det finns en längtan efter alternativa världar, utopier och narrativ som kan existera i fiktion. Som i performanceverket ”Archeology in Absentia” av Larissa Sansour och Søren Lind. Konstnärerna har grävt ner porslin tillsammans med lokala konstinstitutioner i Jerusalem, Betlehem, Ramallah, Haifa, Nasaret och Jaffa. Porslinet, som är handmålat med det traditionella Palestinska mönstret keffiye, visas på utställningen genom fotografier på platserna där det finns nedgrävt. Ihop med fotografierna visas en skulpturserie av ryska atombomber från Kalla Kriget i vilka koordinaterna för platserna där porslinet grävts ner finns. Konstnärerna ser ett scenario där porslinet upptäcks av framtida arkeologer och lyfter på så vis ett annat narrativ, en annan politisk verklighet som inte kan existera i vår samtid. I videoverket ”The Great Silence” möts två världar på tre stora skärmar. Som åskådare sitter jag i mörkret och ser konstnärerna Allora och Calzadilla porträttera hur naturen har tagit skada av människan strävan att upptäcka annat liv i universum. Det enda ljudet som hörs är bruset från världens största satellit som kontrasteras av en bild av papegojor i sin naturliga miljö. Konstnärernas perspektiv lyfts på den tredje skärmen, mellan de två kontrasterande världarna, i text där de uttrycker sina observationer över hur människan förbiser det liv som redan finns på jorden. Konstverken blir en kanal som analyserar nuvarande politiska kontexter utifrån imaginära och futuristiska världar. Konsten verkar i futuristiska scenarion där science fiction agerar som en oändlig experimenterande och utforskande av vår samtids utveckling. De drar dystopier och utopier till sin spets samtidigt som de låter vetenskapens och teknikens essens få smälta samman till en trovärdig verklighet. Inte undra på att flera museer och institutioner som Moderna Museet i Stockholm, Accelerator och Uppsala Konstmuseum lyfter liknande teman. Jag hoppas jag att människor som inte rör sig i konstvärlden ändå går orädda in i konsthallen för att tänka kring samtiden tillsammans med konsten. För även om samtalen som förs i samband med utställningar inte alltid känns tillgängliga så lovar jag er att era tolkningar får ta plats. 3 konsttips i höst YOU SNOOZE YOU LOSE Missa inte konstnärsduon Afrang Nordlöf Malekian och Cristian Quinteros Soto. Nyexaminerade från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, jobbar de mycket tillsammans utifrån vänsterrörelser i Iran och Chile och försöker förstå hur dessa rörelser är sammanvävda och organiserade. Cristian Quinteros Soto är aktuell i grupputställningen ”Internationella motståndsmuseet 1978–2020” på Södertälje Konsthall. Afrang Nordlöf Malekian inleder praktik och forskningsstudier vid Arab Image Foundation i Beirut under hösten 2019. Definitivt konstnärer att följa framöver! SOMEWHERE IN BETWEEN På Borås konstmuseum visas gruppuställningen ”Somewhere in Between”. Genom främst rörlig bild utforskar svenska och internationella konstnärer frågor som rör nationell identitet, myters roll i historiebeskrivningar, landskapets minne, språkets makt, konstens frihet, censur och landsgränser. Bör finnas med på din lista över utställningar att se i år. DEN FUTURISTISKA ORTEN Tensta Konsthalls projekt Den Futuristiska Orten initierades 2018 och har resulterat i fyra nya konstverk av fyra konstnärer som utforskar förorten och landsortens situation i dagens samhälle med blickar mot framtiden. Projektet som är ett samarbete mellan konsthallen, Etnografiska Museet, flera Folkets Hus och hembygdsföreningar. Verken visas på Tensta Konsthalls höstutställning Vi rör oss från Kongo till Hallstavik, från Sapmi till romskt smide, från Koreas kejserliga palats till Sorunda Folkets hus. Ett spännande samarbete och konstnärliga blickar att ta del av. KONST