NG Sthlm 1
APLACE Magazine AMANDA SPARMANN BeautyBieber Barr
ymoreBeckham KimKylieKourtney Kardashian Kosmetika SKÖNHET I HÖST – HÅRVÅRD, NAGLAR OCH DOFTER TUNGA BLOMSTER Om du använder Kylie Cosmetics kommer du se ut som Kylie Jenner. Strunt samma att hon gjort långt mycket mer med sitt ansikte än att stryka på sammetsmatt läppstift, hennes skönhet kommer att smitta av sig. Eller? Amanda Sparmann ser kändisdyrkan i en industri där estetik och teknisk innovation inte längre dominerar. När Victoria Beckham gjorde sitt första sminksamarbete med Estée Lauder 2016 kändes det fortfarande fräscht med celebra personer som satte sin prägel på skönhetsbranschen. Och när Fenty Beauty lanserades hösten 2017 var konceptet tillräckligt annorlunda för att imponera på även de mest cyniska bland oss beautykonsumenter. Men nu, efter otaliga collabs och lanseringar har vi nått bristningsgränsen för hur mycket kändisprodukter vi mäktar med. Att kändisar varit med i svängen länge är ju självklart – redan på 1800talet använde sig varumärken av operasångerskor och adelsdamer i sin marknadsföring – men det har aldrig varit så påtagligt som nu. Det känns som att det lanseras kändissmink varje vecka, om inte varje dag. Snart måste väl kändisarna ta slut?! Bara sedan årsskiftet har Lady Gaga, Millie Bobby Brown, Kourtney Kardashian, Hailey Bieber, Jennifer Lopez, Tracee Ellis Ross, Kylie Minogue, Ariana Grande, Selena Gomez, Michelle Pfeiffer, Ciara och – ja, Victoria Beckham – avslöjat alldeles egna skönhetsvarumärken. Gwyneth Paltrow, Jessica Alba, Madonna, Drew Barrymore, Kylie Jenner och storasyster Kim Kardashian är i sin tur sedan en tid tillbaka etablerade storspelare i beautysegmentet. Och då är det ett segment som redan svämmar över av vanliga skönhetsmärken, av vilka nya avarter tycks utvecklas och lanseras i en så pass hisnande takt att man undrar hur all världens kosmetiska kemister inte har gått i strejk. I stället för att köpa den produkt du tycker är bäst eller har finast förpackning eller roligast färgskala kan du nu köpa den produkt som hör ihop med din favoritkändis. Det rör sig om ungefär samma koncept som huruvida man som lågstadieelev på sent 90tal hade en rygga med Spice Girls eller Backstreet Boys – man signalerar vem man är, sin grupptillhörighet, genom att visa vem man beundrar. Kändisdyrkan blir en identitetsmarkör över alla andra. Huruvida det finns en faktisk kreativ vision eller teknisk innovation bakom produkten är sällan relevant – och det finns självklart undantag – det handlar helt enkelt om att bestämma sig för vilken persona man vill förknippas med. I en tid där konstant bevakning i sociala medier ger oss tillgång till kändisar och influencers dygnet runt, och en värld där konsumtionskultur härskar över samtliga andra kulturyttringar, är det kanske inte så konstigt att kändisar från A till Dlistan manas att lansera diverse konsumtionsvaror. Produkten utgör en behändig, portabel, och tillgänglig bit av en stjärnas glans. Läppstiftet är ju redan en fetisch, så varför inte en fetisch för kändisdyrkan? Vinterhalvårets parfymer förknippas ofta med kryddiga och träiga dofter, men jag vill slå ett slag för blommor i höst och vinter. Damiga, tunga dofter med jasmin, tuberos och lilja, den sortens blommor som doftar brutalt, snuskigt och överväldigande. För mig blir det helst Carnal Flower från Frederic Malle, men Lush Lust och Le Labo Lys är inte fel ute de heller. EN AV VARJE, TACK! Multimanikyren dök upp på moderiktiga tassar i somras och jag vill mena att den håller även i vinter som en munter detalj i vintermörkret. Är man inte lagd åt regnbågshållet är det inte en helt dum idé att göra manikyren toniton en multimonokrom. THE PATTERN Tidigare nämnda skådespelerskan, komikern och stilikonen Tracee Ellis Ross sällar sig till skaran kändisar som lanserar skönhetsprodukter, men det känns faktiskt nytt: Pattern Beauty, hårprodukter av och för svarta kvinnors hår, med chic förpackning i olika storlekar. Fräscht, coolt, och välbehövligt. SKÖNHET