NG Sthlm 1
APLACE Magazine CECILIA CARLSTEDT HOPE har sen Fr
ida Bard tog över som Creative Director gjort flera fina samarbeten bland annat med illustratören och konstnären Siri Carlén vars expressiva mönster syntes på plagg i våras. Näst på tur att illustrera prints för HOPE är modeillustratören Cecilia Carlstedt som gjort den lila linjen som syns på sidenplagg i höstens kollektion. Långa linjer och lyx Cecilia Carlstedt är kanske mer känd internationellt än i Sverige. Hon har jobbat med alltifrån modetidningar som Vogue Nippon, L'Officiell och W Magazine till märken som Anya Hindermark, Nina Ricci, JW Andersson och H&M. Efter många år i London och New York är hon sen några år tillbaka baserad i Stockholm men arbetar fortfarande internationellt. Hennes illustrationer andas klassiskt mode, med en touch av äldre nummer av Vogue, från 60 till 90tal. Skarpa silhuetter och ett ibland grafiskt uttryck. Samtidigt är de i allra högsta grad samtida vilket gör att de nästan känns tidlösa. Frigjorda från tid och rum och samtidigt i en så tydlig modekontext. Ett utmärkande element i Cecilias teckningar är linjen. Den är enkel och exakt, som om den är dragen helt utan ansträngning. Och ofta börjar arbetet just i linjen. – Ofta för att komma gång med ett jobb börjar jag med att låta pennan röra sig fritt över papperet tills något dyker upp, berättar hon. Jag arbetar snabbt i bläck och gärna med olika collagetekniker vilket är en intuitiv och experimentel process som resulterar snabbt i högar av skisser och pappersbitar, men jag sparar nästan alla utkast för framtida arbete. Den ganska tjocka linjen hos HOPE började just så. I ett experiment med linjen. – Om man ser pappret som en ram ville jag se hur lång jag kunde göra en linje utan att behöva lyfta penseln. Det blev nästan lite som en tarm, säger hon och skrattar. Printet innehåller mycket av det som karaktäriserar hennes arbete: Linjen, struktur, textur. – Jag gillar när man kan se penseldragen i bilden. Sen gillar jag kontraster. Ett riktigt tjockt penseldrag kombinerat med en tunn tuschpenna. Neon mot grovt material eller något väldigt mjukt som bryts av av något skarpt. Och jag älskar den platta ytan som pappret utgör. Det är alltid det jag utgår ifrån. Vad tillför illustration till mode? Det visar ett annat perspektiv. Du kan plocka upp detaljer som kameran inte fångar in. Du kan förstärka och överdriva uttryck eller mönster. Det är nästan något poetiskt med det som är svårt att beskriva med ord. Och det vilar onekligen något poetiskt över Cecilias illustrationer och formspråk och mycket av inspirationen kommer från alla konstnärliga uttryck och kreativa delar som skapas av modeindustrin. Dock har hon svårt för när ‘mode' tar sig själv på för stort allvar. – För mig handlar mode om just om uttryck, kreativitet och skapande och jag ser det som en lyx och någonting för själen. NOTISER