Bumsen 1
Den kräsne finsmakaren som vill ha det yppersta v
ad komfort och väghållning gäller söker sig till Moto-Speeds monter. BMW:s förre servicechef, Peter Andersson, är numer produktchef för mc-fjädring på ÖHLINS. Den kompetensen är svårslagen och många var det som hade frågor och ville ha tips. Han demonstrerade bl a ÖHLINS nya ESA-kit, monterat på en R 1200 GS(A). Touratech har allt det som BMW:s konstruktörer inte tänkt på – och lite till... Har du plånboken så har Touratech grejorna. Enkelt va...? Två andra gubbar som har anledning se nöjda ut är försäljningschefen på BMW, Niklas Lindell (till vänster i bild) samt högste chefen på BMW Motorrad Nordic, Lennart Bäckström. Den stora bucklan Lennart håller i famnen är priset för ”Bästa leverantör 2011”. Mc-branschens återförsäljare och verkstäder väljer årligen den mc-importör som fungerar bäst. Serviceinformation, garantihantering och reservdelsleveranser är faktorer som beaktas. Att priset gick till BMW är en trygghetsfaktor för oss BMW-kunder. Visste ni förresten att Lennart är en gammal roadracingräv. Släpp ut honom på en R 1200 RT på en bana och han kör jämnt med världseliten i Superbike... Dessutom, om man tittar noga på hans mc-hjälm, så ser man två hål i pannan – det är där som hornen växer ut vid bankörning. Ja, det var lite skämt och lite allvar. För att svara på möjliga och omöjliga BMW-frågor fanns högsta tänkbara kompetens på plats – BMW:s servicechef Dan Tammi (till höger i bild) samt en av Sveriges mest kompetenta BMW-mekar - Martin Sandh från Kenneths Mc-service. (Martin till vänster i bild.) De här två gubbarna har ett stort ansvar i varför BMW-ägarna är så nöjda. Bra service väger tungt när man väljer motorcykel! Ett nytt och mycket uppskattat grepp var att i montern visa en delvis isärplockad K 1600. Här kunde man tydligt se vilken raffinerad konstruktion en K 1600 är. Som ett exempel fanns växellådan uppställd för detaljskådan och demonstration: 22 BUMSEN 1 – 2012