Magasinet Omsorg 1
NÄSTA STEG Ny syn på kvalitet – ASCOT MÄTER MÅEND
E OM – OCH I SÅ FALL HUR – MAN SKA MÄTA KVALITET INOM OMSORGEN HAR LÄNGE VARIT OMDEBATTERAT. MEDAN DEBATTEN FORTGÅR TAR ATTENDO NÄSTA STEG MOT ATT MÄTA EFFEKTER AV OMSORGSINSATSER I TERMER AV FÖRBÄTTRAD LIVSKVALITET FÖR VARJE KUND. Text: Stefan Svanström • Foto: Diana Polekhina/Unsplash K VALITET INOM äldreomsorgen har länge fokuserat kring förutsättningar för omsorgen, som vilka processer och rutiner som tillämpas, vilka kompetenser som finns, och hur dokumentation och uppföljning ser ut. Men för omkring tio år sedan började fokus istället skifta till kundens upplevelse av omsorgen, med Socialstyrelsens brukarundersökningar som ett bärande inslag. Det satte större fokus på den enskildes upplevelse av kvalitet. Anna Grahm är projektledare för det som internt på Attendo kallas för ”Kvalitet 2.0” och involverar ett stort antal personer och discipliner över hela företaget. Syftet med projektet är att bredda kvalitetsbegreppet och hur man jobbar med kvalitetsuppföljning i äldreomsorgen. – Det är ett jättespännande projekt som engagerar många medarbetare. Vi tror det har stor potential att förändra hur vi arbetar för att uppnå bättre hälsa och livskvalitet för varje kund. Det representerar ett nytänkande för äldreomsorgen som helhet, säger Anna Grahm, som är segmentsansvarig för särskilt boende på Attendos avdelning för verksamhetsutveckling. PROJEKTET BÖRJADE med att ställa frågan hur man skulle kunna arbeta mer systematiskt för att följa upp utfallet av omsorgsinsatser för varje kund. Ganska snart fick man kontakt med olika forskarlag som gjort studier kring en mer evidensbaserad omsorg – ett arbetssätt som inte är helt olikt hur man jobbar inom sjukvården. – I grunden handlar det om att intro48 Magasinet Omsorg Anna Grahm ducera verktyg som gör att vi kan uppskatta effekterna av våra omsorgsinsatser på individnivå. Sjukvården har länge arbetat med att titta på kvalitet ”Vi kan uppskatta effekterna av våra omsorgsinsatser på individnivå” inom vården utifrån flera aspekter, där man både mäter hälsoeffekter och tittar på kundupplevd kvalitet. Det gör att man har en betydande kunskap om vilka effekter olika behandlingar får för patienten, och det finns en möjlighet att ställa olika behandlingsalternativ mot varandra. Nu vill vi skaffa oss samma kunskap och arbetssätt inom äldreomsorgen, säger Anna Grahm. ETT AV FORSKARLAGEN hade kommit lite längre i att omsätta sina studier i praktisk handling. Valet föll därför på en arbetsmetodik kallad ASCOT som utvecklats vid universitetet i Kent i sydöstra England. Där har ett forskarlag sedan 2011 tagit fram en metodik för att följa upp utfall av omsorgsinsatser och mäta hur de påverkar kundens hälsa och välmående. – Det är ett gediget ramverk, som följer varje kund över tid genom att man regelbundet följer upp kundens hälsa och livskvalitet utifrån åtta olika dimensioner. Sen jämför man det med hur kunden hade mått utan insatserna. OM ASCOT Under hösten 2021 kommer Attendo att starta ett pilotprojekt där ASCOT-metoden testas på några utvalda verksamheter. Det kommer att utgöra basen för hur metoden sedan tillämpas bredare. – Innan vi rullar ut detta vill vi veta att det verkligen fungerar, att våra medarbetare känner sig bekväma med den nya metodiken och att det ger resultat. Det finns goda erfarenheter från andra länder, men vi vill gärna säkerställa att det fungerar även i vår verksamhet. • En förkortning för Adult Social Care Outcomes Toolkit – en verktygslåda för att mäta utfall av sociala omsorgsinsatser. Utvecklat vid University of Kent i England. Med ASCOT-metoden kan medarbetare och närstående uppskatta hur omsorgsinsatser påverkar kundens livskvalitet ur olika aspekter, såsom: • SOCIAL DELAKTIGHET • AKTIVITETER • MAT & MÅLTIDER • TRYGGHET • HYGIEN • VÄLBEFINNANDE • Attendo är den första utföraren i Sverige att testa metoden. MER INFORMATION OCH MATERIAL OM METODEN FINNS PÅ PSSRU.AC.UK/ASCOT/ OM ALLT FALLER väl ut, kan ASCOT inom något år sätta en ny standard för Attendos omsorg. Något som kan göra skillnad för tusentals kunder. – Det här syftar helt och fullt till att förbättra omsorgen för Attendos kunder. Vi vill helt enkelt säkerställa att kunderna inte bara är nöjda med våra insatser, utan också att vi kan följa upp att de resurser som samhället satsar på äldre gör skillnad för kundens hälsa och välmående. Förhoppningsvis kan det också höja statusen på omsorgen – för allt det fina arbete som våra medarbetare gör för kunderna varje dag, avslutar Anna Grahm. (Går det?)