Bumsen 1
Att elektroniken hjälper oss mer och mer i vår va
rdag har inte undgått någon. Idag kan man ju inte få en kopp kaffe via en enkel kaffebryggare – det skall vara en makalös maskin som ordnar det hela. Inte ens ett skjutmått är idag ett helmekaniskt precisionsverktyg – display skall de ha... Elektroniken är i många avseenden fantastisk, i flera fall överlägsen vår mänskliga förmåga. Som tur är har vi möjligheten att ta hjälp av alla små och relativt sett billiga elektronikkomponenter. Inom fordonsvärlden ligger bilsidan sedan länge före motorcyklarna vad gäller elektroniska hjälpsystem. ABS, antisladd, avgasrening mm finns sedan flera år även på de billigaste bilarna. Inte ens år 2013 har alla mc-tillverkare ABS på sina hojar. Än mindre antislirsystem. Utan tvekan ligger BMW Motorrad i absoluta framkanten. ABS-systemet kom väl med K1:an redan år 1988. Farthållare och ESA är andra exempel. Systemen var från början i huvudsak mekaniska samt tunga, platskrävande, dyra och servicekrävande. Ett ABS-system vägde tio kg, idag ligger de på drygt ett... BMW K 1200/1300 S med tvärställd fyra har inte sålts med farthållare. Orsak: ingen plats under kåpan för den platskrävande mekanik som via vajrar sköter fartregleringen. K 1600, nya R 1200 GS, S 1000 RR är de BMW-hojar som hittills försetts med modern ride-by-wire–teknik. (S 1000 RR har en hybrid kallad ”Semi-E-gas”).Ride-by-wire innebär kortfattat att föraren kör motorcykeln genom att ge direktiv till datorer. Ingen konventionell gasvajer, däremot en vanlig elkabel från en potentiometer i gashandtaget. Kabeln överför förarens information till en dator. Datorn styr sedan gaspådrag, fjädringssystem och bromssystem. Hur och med vilket temperament datorn påverkar de olika hjälpsystemens funk36 BUMSEN 1 – 2013 2 3 2 BMW Dynamic ESA på R 1200 GS 2013-års modell 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Instrumentpanel Höger styrarmatur Vänster styrarmatur Främre ABS-givare Fjäderben med elektromekaniska dämparventiler Främre fjäderrörelsegivare Styrdator Bakre fjäderrörelsegivare DTC sensorbox Fjäderben med elektromekaniska dämparventiler Bakre ABS-givare 5 1 6 3 5 4 Den avancerade föraren kan med hjälp av en kodnyckel programmera styrdatorn för att passa individuells önskemål. Detta gäller främst inom området “Enduro Pro”. ASC ABS Gasrespons Dynamic ESA (Display status)