Bumsen 1
Motorcyklister vs andra trafikanter I Bumsen 5/20
12 tog Brorsans bryderier upp att VTI påvisat att c:a 50 % av alla motorcyklister körde för fort på de vägar som fått sänkta hastighetsgränser. Efter att ha tagit del av uppgiften ringde jag upp VTI och talade med Anna Vadeby som ansvarade för undersökningen/ rapporteringen. På min fråga varför rapporten inte angav att andelen fortkörande bilister var lika hög blev svaret: –Denna undersökning riktade sig mot motorcyklisterna. (!) Skall VTI göra anspråk på att genomföra seriösa undersökningar måste väl grundkravet vara att resultatet vägs av mot alla trafikantgrupper? Med redovisningar som denna uppkommer åtminstone hos mig frågan hur det står till med forskarkompetensen hos de anställda vid VTI. VTI:s redovisning är ett utmärkt exempel på talesättet att i vissa fall kan statistik liknas vid en lyktstolpe: bra att hålla sig i, men föga upplysande. Sören Bäckstedt ML 2650292 Antalet omkomna är problemet – inte forskningen VTI svarar på Bror Gårdelöfs kåseri i Bumsen nummer 5/2012 och kommentar från Sören Bäckstedt i detta nummer. Bror Gårdelöf och Sören Bäckstedt efterfrågar forskning på fler områden än motorcyklisters hastighet på vägarna. VTI håller med och därför finns det också forskning på hur även bilister och förare av tunga fordon förhåller sig till hastighetsbegränsningarna. I den forskningsrapport som Bror Gårdelöf och Sören Bäckstedt hänvisar till var det däremot fokus på just motorcyklister eftersom målet med den är att minska antalet omkomna motorcyklister i trafiken. Men även i den rapporten ansåg forskaren det viktigt att ta upp hänvisningar till rapporter som behandlar bilisters hastighet. Redan i inledningen av rapporten finns hänvisningar om sådan information. Även i rapporten nämns att bilisternas och motorcyklisternas hastigheter generellt såg liknande ut. VTI:s forskning är oberoende och resultat kan bli verktyg för olika organisationer att verkligen göra rätt insatser för att minska, i det här fallet, antalet omkomna motorcyklister i trafiken. VTI blundar inte för resultaten utan visar på möjliga områden för insatser. Insatser som kan rädda liv. Andreas Schander, pressekreterare på VTI Anna Vadeby, forskare på VTI Vissa BMW-modeller har ekerfälgar i stället för gjutna aluminiumfälgar. En välputsad ekerfälg är ju direkt vacker när solen glittrar i ekrarna... Den sakliga fördelen med en trådekerfälg är annars att den genom att vara litet flexibel och eftergivlig klarar större påfrestningar. Ekrarna flexar /fjädrar och tar upp stötarna bättre än en gjuten fälg som bucklas eller brister. Men ekerfälgar för ompyssling kräver att litet fungera bra. Jag menar nu inte putsandet av ekrarna utan koll/ justering av ekrarnas spänning. Bilden visar bakhjulet på en R 1200 R Classic. Foto Hagen Hopp 40 BUMSEN 1 – 2013 På ett bra ekerhjul är alla ekrar spända lika hårt. Är vissa ekrar för löst spända fördelas inte belastningen på alla ekrar utan bara på vissa, de kan då helt enkelt gå av. Går Det finns ett knep som kan låta lite barnsligt – men det fungerar: det är Zing, zang, zong–metoden. • Zing... ekern är för hårt spänd. • Zang... ekern är lagom spänd. • Zong... ekern bör spännas. en eker av fördelas krafterna på de övriga som därigenom får ta en högre belastning. De kvarvarande riskerar då att överbelastas och helsiket är igång. I värsta fall kollapsar hjulet. Men att kolla ekerspänningen är lätt, det klarar alla: • Tag en vanlig skruvmejsel och slå klingan mot varje eker. Du hör direkt på den ton som uppstår om ekern är rätt spänd. (Nu pratar vi inte om hjulets eventuella orundhet). Tekniktips...