Bumsen 1
Elektronik – för ökad körglädje och säkerhet! TEX
T ROGER GROSS ML 2650424 & FOTO BMW PRESS 9 8 11 7 10 Följande uppställning visar olika körlägen (mode) och dess effekter Regn Road 1 Tidig och mjuk reaktion med tanke på halt underlag Inställning för körning på väg Inställning för körning på väg noRmal Road 2 Normalt fäste SpoRt Road 3 För vana förare och då lätt hjulspinn kan accepteras Inställning för körning på väg enduRo Off-road l Lätt bakhjulsspinn accepteras Inställning för körning med gatdäck på grusväg Mjuk Mjuk Normal Normal Snabb Hård Mjuk Mjuk enduRo pRo Off-road ll Fullt hjulspinn tillåts ABS är bortkopplad när fotbromsen används. Inställningen avpassad för körning med crossdäck på löst underlag Normal Hård 10 tion har föraren valt via en mode-knapp på styret. Mode är engelska och kan närmast översättas med körprogram (läge). R 1200 GS av årsmodell 2013 har följande körprogram: • Rain • Road • Dynamic • Enduro • Enduro Pro Dynamic ESA – nästa stora steg i utvecklingen Nu står vi inför nästa kliv i utvecklingen. R 1200 GS årsmodell 2013 kan beställas från fabrik med ett intelligent fjädringssystem – Dynamic ESA. Skillnaden mot vanliga ESA ll är att Dynamic ESA hela tiden känner av vägbanans ojämnheter och anpassar stötdämpningen därefter. I främre och bakre stötdämpare finns en elektromagnetisk spole som påverkar dämparens ventilpaket. Det är detta ventilpaket som avgör hur stötdämparen reagerar vid hjulets vertikala rörelse. Regleringen är ultrasnabb – det tar bara en hundradels sekund att reglera ventilerna mellan maxoch min-dämpning. Både framgaffel och bakgaffel har en sensor som känner av fjädringsrörelsens hastighet. Sensorn ger information till en styrdator som därefter ger direktiv till stötdämparen. Totala tiden från att sensorn känner en rörelse till att stötdämparen är omställd är ofattbara 0,013 sekunder! Det är skillnad mot ESA ll där man manuellt via en knapp på styret väljer bland de olika inställningarna ”Komfort”, ”Normal” eller ”Sport”. På R 1200 GS med ”gamla” motorn finns även ”Enduro Soft” och ”Enduro Hard”. BMW HP4 där HP står för high performance! Den nya BMW HP4 är en utpräglad sporthoj med hög race-kompetens. De olika hjälpsystemen är därför helt inriktade på att hjälpa föraBUMSEN 1 – 2013 37