Bumsen 1
Redovisningen är problemet Kommentar till Andreas
Schander och Anna Vadeby: Jag har arbetat som läkare sedan 1979 och därmed tagit del av ett inte så litet antal vetenskapliga redovisningar. Sådana följer en rätt enkel mall: ”Inledande sammanfattning” (”Abstract”), ”Syfte”, ”Material och metoder”, Resultat” samt ”Diskussion”. (Fler rubriker kan finnas.) Under ”Diskussion” sätter forskaren/-na in sina resultat i ett större sammanhang och kan påpeka de svagheter som kan utgöra fog för kritik. (Gör inte forskaren/-na själva det, kan de vara rätt säkra på att någon kritisk granskare kommer att påtala nämnda svagheter, det är således i regel bättre att göra det själv.) Att antalet omkomna är problemet, är en truism – men det innebär inte att resultaten av VTI:s arbete kan rapporteras hur som helst! En seriös forskare hade lagt tyngdpunkten på att en lika stor andel bilister som motorcyklister kör för fort – vilket VTI själva medger är fallet. Att Anna Vadebys forskning inriktats mot motorcyklister ger inte VTI rätten att vinkla redovisningen så som nu skett – och som hon själv verifierar(!) i svaret till Sören Bäckstedt. Den vinklade redovisningen fick mycket stort genomslag i dagspress och etermedier och skapade hos allmänheten en felaktig bild av faktiska förhållanden. Detta hade varit mycket enkelt att undvika. Jag vidhåller därmed uppfattningen att VTI levererat en liten skärva sanning som ryckt ur sitt sammanhang fått effekten av en lögn – vilket varje seriös forskare borde hålla sig för god för. Bror Gårdelöf ML 2661203 Zing, zang och zong är helt enkelt hur tonen låter när du slår an ekern med t ex en skruvmejsel. Prova så förstår du! Zing är en vass ton medan zong är en dov ton. Att justera ekerspänning korrekt är inte alla förunnat, men övning ger färdighet... ”Vanliga” ekerfälgar, där ekrarna är fästa i fälgbanans centrum, är litet enklare. Bara att med rätt verktyg vrida ekernippeln åt rätt håll ett kvarts varv och åter jämföra tonen med grannekrarna enligt ovan. Upprepa justering vid behov. De kryssekerfälgar som finns på vissa boxermodeller är litet annorlunda. Ekrarna sitter i fälgbanans periferi. Detta för att medge slanglösa däck. Ekernippeln är en TORXskruv och sitter lätt åtkomlig i hjulnavet. Observera att i centrum av denna torx-nippel sitter en mycket liten insex-låsskruv, som måste lossas innan torx-nippeln vrids. På gamla hjul kan nipplarna ha korroderat fast på ekern. Risken finns då att ekern vrids av vid justering. Rekommenderas att ge nippeln/ekergängan en droppe rostlösande olja innan man börjar skruva. Den förutseende sätter en droppe rostolja i varje nippel när hjulen är nya. Detta för att förhindra framtida problem... Till sist vill jag försöka ta död på den myt som då och då kan läsas på olika forum: att BMW:s kryssekerfälgar inte skulle vara möjliga att rikta: –Skitsnack! Kriega distribueras av: Roger Gross ML 2650424 Touratech Nordic | Brantabäcksgatan 4 | 531 33 Lidköping Tel: 0510-210 00 | info@touratech.se | www.touratech.se BUMSEN 1 – 2013 41 Kriega MC-ryggsäckar Tycker du att en ryggsäck är obekväm när du kör hoj? Då har du inte provat en från Kriega! Designade speciellt för dig som kör motorcykel. Robusta material, inga remmar som fladdrar och ett unikt bärsystem utvecklat för motorcyklister, garanterar högsta komfort och säkerhet. MC-ryggsäckarna finns i flera olika storlekar, mellan 15-35 liter. Alla modeller kan kompletteras med vätskesystem och extraväskor. 10 års garanti! www.kriega.se R20 20 liter 995:R30 30 liter Vattentät 1 895:Bike Nr 10, 2012 “Mycket genomarbetad med bra funktioner. Värd sitt pris!” Bike “A durable, excellent quality rucksack” RIDE “..the Rolls Royce of bike rucksacks.” MCN “..unquestionably the best bike specificrucksack I’ve ever used.” Fast Bikes Foto: Performance Bikes