Bumsen 1
Svenska BMW MC-klubben har arrangerat ett par res
or till BMW-fabriken i Berlin, men då alltid med buss. Under ett par sommardagar 1991 kom dock revanschen. Med mer än 200 BMW-hojar invaderade de sitt Mekka och skrev därmed in sig i historieböckerna som den absolut största mc-grupp som någonsin besökt fabriken! – Jovisst kommer Svenska BMW MCklubben med båten från Trelleborg, sade föreståndarinnan från hamnkuren i Saßnitz till mig. Klockan 12.00 skall hon angöra. Det skall nog inte bli något problem för min herre att se den motorcykeln, fortsatte hon. – Hmm, sade jag litet lugnt, det är nog så att det skall vara drygt 200 BMWhojar, inte en. – Das kan nicht wahr sein, ganz unmöglich, ich werde verrückt, 200 motorräder! (Översatt skulle det bli: det kan inte vara sant, helt omöjligt, jag blir tokig, 200 motorcyklar!) Sedan brakade hennes värld i glasburen hon satt i samman för en liten stund. Därefter tog hon formligen tag i allt som fanns av telefoner och kommuniDenna text skall läsas ur den synvinkeln att den skrevs för ett reportage 1991 och av denna anledning har naturligtvis en del faktauppgifter ändrat innebörd. Alla vi som var med kan dock nostalgiskt drömma oss tillbaka och minnas en mycket trevlig händelse i detta klubbarrangemang för 22 år sedan. TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 kationsapparater och skrek alldeles vild av upphetsning till sina arbetskamrater nere på kajen. – Har ni hört, har ni hört, det kommer över 200 svenska BMW-motorcyklar med den här båten! Vad skall jag ta mig till och hur skall jag hinna pricka av alla? Själv smålog jag inombords och hade väldigt gärna påmint henne om att järnridån föll för redan två år sedan. När så den lilla, men dock chocken, lagt sig och svenskarna började rulla in på tysk mark, stod hon som ett litet barn och såg med tindrade ögon på all krom och lack som glänsande svepte förbi henne. Svenska BMW MC-klubben hade gjort en färgstark entré! Läckande kondom Sedan blev det ett litet uppehåll i Saßnitz för att kolla att alla var med. – Det var en fin båtresa på fyra timmar, där kunde man törna in en stund i det vackra vädret, sa Håkan Björsby från sin K 100 RS. Därefter påbörjades den 30 mil långa resan till Berlin. Redan efter ett par mil började det regna kraftigt och det slutade inte förrän några mil norr om målet. Vad gjorde det? Vid ett tankstopp i f.d. Östtyskland var humöret ändå på topp hos alla. Det skojades och åts feta tyska korvar med bröd. BUMSEN 1 – 2013 43 Det var minst sagt en imponerande syn när drygt 200 BMW-hojar kör av färjan i Saßnitz. Färgmatchning hör det tidiga 90-talet till och denna K1-ägare har uppenbarligen hakat på trenden.