Bumsen 1
ren till så snabb körning och låga varvtider som
möjligt. Fjädringssystemet på HP4 benämns DDC, Dynamic Damping Control. Till skillnad mot Dynamic ESA på R 1200 GS kan inte HP4:ans DDC ändra fjäderförspänningen elektroniskt. Det anses inte nödvändigt då HP4 primärt inte är tänkt för passagerare och packväskor. De justeringar som kan behövas av fjäderförspänningen görs ”i depån” och med vanliga handverktyg. DDC är mer avancerat än Dynamic ESA då det hanterar alla de parametrar som är avgörande för väghållningen. Dämpningen avgörs alltså av hastighet, sidolutning, vägens ojämnheter, gaspådrag, bromstryck, fjädringsrörelsens hastighet mm. Dämparinställningen korrigeras hela tiden av datorn och detta bortåt hundra gånger i sekunden! Som var och en förstår ger detta en helt annan motorcykel än den kompromiss som ett konventionellt fjädringssystem medger. Självklart har även här föraren sista ordet. Genom sitt körprogramval på mode-knappen på styret får datorerna sina ramar och instruktioner: I läge ”slick” är bakbromsen opåverkad av ABS-systemet. Du kan alltså låta bakhjulet flyta ut i en kontrollerad sladd vid inbromsningar. I detta körläge accepterar också DTC (antislirsystemet) att du går ur kurvan med kontrollerad sladd... I läget ”rain” och ”sport” är stoppiesar omöjliga. I ”race” och ”slick” medger däremot datorn att du bromsar så kraftigt att bakhjulet lättar. S.k. wheeliesar (bakhjulsåka) är omöjliga i körläge ”rain” och ”sport”. Däremot i ”race” och ”slick” tillåter datorn att framhjulet lyfter upp till 30 graders vinkel. Därefter regleras effekten ner så att hojen inte fortsätter lyfta framhjulet vid kraftig acceleration. När jag i ovanstående text 38 BUMSEN 1 – 2013 11 8 10 10 1 2 1 3 9