Bumsen 1
BMW HP4 DDC – skriver ”datorn” så är det i Dynami
c Damping Control 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Instrumentpanel Gashandtag Motorstyrdator ABS reglerenhet DTC sensorenhet Bakre ABS-givare Fjäderben med elektromekaniska dämparventiler Fjäderrörelsegivare Främre ABS-givare Gaffelben med elektromekaniska dämparventiler DDC-dator själva verket tre samverkande datorer: • motorstyrdatorn (är sammanhållande för all information), • datorn för hanteringen av informationen från fjädringssensorerna, • datorn som styr ABS och ASC (Antislir). Ovanstående beskrivning av olika funktioner och inställningsmöjligheter är relativt summarisk. ”Däremot i ”race” och ”slick” tillåter datorn att framhjulet lyfter upp till 30 graders vinkel”. 5 4 7 6 7 ”Till skillnad mot Dynamic ESA på R 1200 GS kan inte HP 4:ans DDC ändra fjäderförspänningen elektroniskt. Det anses inte nödvändigt eftersom HP4 primärt inte är tänkt för passagerare och packväskor”. För den seriöse föraren finns ett stort antal ytterligare möjligheter till avancerad anpassning av en HP4 till bana och förare. BMW HP4 är den kanske mest kompetenta körmaskin och sporthoj som finns att köpa för oss vanliga dödliga. Alla komponenter och detaljer är valda med stor omsorg beträffande vikt och funktion. Fjädringssystemet levereras av SACHS och det är bra grejer. Synd bara att ekonomichefen var närvarande på kalkylmötet, några ÖHLINS twin-tubedämpare med elektronisk reglering hade tveklöst varit guldkronan på verket... Möjlig utveckling... Sannolikt kommer de intelligenta fjädringssystemen att komma även på övriga modeller i R-, K- och S-serierna. Ett ABS-system som ”förstår” att man inte kan bromsa lika hårt i en kurva som vid körning rakt fram. Ett fjädringssystem som sjunker ihop strax innan man stannar. Detta ger en lägre sadelhöjd och underlättar för kortväxta att stabilt nå marken med fötterna. Att fjädringssystemet lyfter hojen i kurvor för att på detta sätt ge en ökad markfrigång. Automatisk nivåreglering för att oavsett belastning hålla hojen på rätt höjd. Räkna med att under de kommande fem åren händer betydligt mer än under de senaste fem åren... BUMSEN 1 – 2013 39