Bumsen 1
gled in genom den forna huvudstaden och såg sönda
gsflanerande ”Fritz med familj” stanna upp och sedan bara stirra och applådera. Motorcykelupplevelse när den är som störst och kalla kårar går utmed ryggraden! Så småningom parkerade vi på Marx Engels plats i f.d. Östberlin. Här var det ”rast, vila” i någon timme. Eftermiddagen skulle enligt programmet tillbringas c:a 6-7 mil öster om storstaden, där det gigantiska plåtbygget Niederfinow byggdes 1927-34. Det är en form av ”båtlyft” och kostade då 27 miljoner riksmark. Tyvärr sprack planerna för en del. De andra visades då runt i små grupper i utkanten av Berlin. Fri öl Alla återkom i alla fall välbehållna och på kvällen stod BMW-fabriken för kalasmiddagen på restaurang Schildhorn vid vattnet. Öltillgången var givetvis obegränsad och dessutom fri! BMW vet hur man vårdar sina kunder! Här byttes naturligtvis standar och en del tal hölls. Vi fick också veta att Svenska BMW MC-klubben nu har en bra bit över tusen medlemmar och sedan tog öset på dansgolvet vid. Det hjälpte tyvärr inte att gå ut och svalka sig i natten för sommaren hade slagit ett järngrepp om Berlin. Scoop i världsklass Måndag förmiddag innebar en visning av hjärtat, d.v.s. ett besök i BMW-fabriken. Nervösa pappor på BB är rena isbergen jämfört med dessa freaks i lustgården! Alla tittade naturligtvis efter den nya ”boxarmotorn”, som en av guiderna litet otekniskt uttryckte översättningen. Ingen såg dock någon skymt av den, då plötsligt dök de bara upp framför våra ögon. I ett hörn stod det ett par förseriehojar av de dittills helt okända K 1100 LT och R 100 R! Paniken var ett faktum. Inte bara hos oss utan än mer i verkstadsledningen, helt uppenbart hade de glömt att täcka över nyheterna! Därmed var klubben och Allt om MC först i världen att se och omnämna dessa 92:or i text och bild! Lyckan var tototal. Efter den intressanta rundvandringen i fabriken kom nästa överraskning. Förarlös sidvagn BMW hade engagerat Berlinpolisens MC-grupp för en makalös uppvisning. Ett skådespel utan like och en del gick till och med på vissa av deras trick, eller hur polisen från Täby! – Ja, kan de inte själva hålla reda på sina sidvagnsekipage så får väl TäbyBUMSEN 1 – 2013 45 Det är alltid lika intressant att inne på fabriken få se tillverkningen av en BMW-motorcykel. Ordförande Tommy Pettersson och Berlinpolisens företrädare har just utbytt artigheter i form av standar och plakett. Berlinpolisens MC-grupp gjorde en imponerande uppvisning. 200 hojar påbörjar kortegen från fabriken till Berlins centrum. Nu vet vi hur en BMW lowrider ser ut! Som tur var kom den aldrig i produktion.