GATE_2022 1
Intresset för vintersemester i svenska fjällen oc
h Trysil fortsätter att öka. Skistar har inte bara breddat och förbättrat pisterna, de har även gjort det enklare att via digital plattform få en mer bekymmersfri fjällupplevelse. Hammarbybacken har fått en helt ny verksamhet, många roliga äventyrsbanor, klättring. Svårighetsgraderna går från lätt till avancerat. Stockholm, Åre, TrysilVar startar du din säsong? TEXT KIM HALL FOTO SKISTAR runt. Skistar har en mängd nyheter Hammarbybacken till Trysil i Norge R estiden till närmaste skiddestination sedan hemester blev ett allmänt begrepp under pandemin. Åtta av tio tillfrågade i en Sifo-undersökning om semestervanor säger att avstånd och restid är avgörande för val av destination. Den svaga kronan hjälper också äventyrsdestination. VINTERN STÅR FÖR DÖRREN och snart är det dags att valla skidorna för ännu en säsong så långt för att njuta av ett åk i skidbacken. Hammarbybacken i Stockholm har blivit en äventyrspark med konstgjord skidbacke där man åker skidor på en plastmatta med lite längre fransar och som ger snökänsla under skidorna. Det bästa är att man kan åka skidor året runt. stolpar i stället för träd och med ett 60-tal hinder samt en 100 meter lång zipline. Banorna är olika graderade för att passa alla från sju år och uppåt. Net för Hammarbybacken kan man också åka den cirka 800 meter långa Mountain Coaster eller de tre banorna i Mountain Tube, anpassad för hela familjen. 74 GATE REPORT – Vi har nyligen gjort ett 15-årigt arrendeavtal med Stockholm stad. Hammarbybacken har Vi vill att så många som möjligt är aktiva och har roligt tillsammans. Det främjar hälsan och välmående att röra på sig, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef på Skistar. Som den ledande semesterarrangören för livet. När Sifo-undersökningen visar att nio av tio vill semestra på hemmaplan motiverar det till ytterligare investeringar för Skistar. – Under pandemin förbättrade vi våra digitala plattformar och våra digitala processer för t ex check in och köp av SkiPass, vilket har gjort att 75 procent av all SkiPass-försäljning sker digitalt. SkiPass i appen kan till exempel betalas med Swish i Sverige och Vipps i Norge, säger Stefan Sjöstrand. I Sälen har Skistar investerat i olika snösystem för att säkerställa vit skidsäsong. De har att garantera vatten till snökanonerna. I Åre till Timmerbyn. I Vemdalen och Trysil har den längsta backen i Vemdalen, har dessutom förlängts. I Hemsedal har, utöver att Fjellheisen snöproduktionen blivit bättre. begagnade skidor och skidkläder. En annan nyhet är obemannade Skistarshops med ett urval av nödvändiga produkter och som kommer att vara öppna dygnet runt, berättar Stefan Sjöstrand. För den som reser med elbil har antalet strategiska platser under högsäsong på vägen till destinationerna. Från 150 laddstolpar som installerades förra året fördubblas kapaciteten i år. Dessutom är Skistar först ut med att minska klimatpåverkan. bara sysselsätter 3 000 säsongsarbetare inom den egna verksamheten, utan också bidrar till att 7 000 anställs i det övriga näringslivet. – Vi är motorn i näringslivet på plats och driver på investeringarna i de olika skidorterna. Vi ser att hemestertrenden är här för att stanna och vi ser inga tecken på avmattning, satsar på att vara den årliga äventyrsdestinationen som alla väljer även sommartid, då med sommaraktiviteter.