Omtanke 1
Gästkrönika Anette Edvardson Sektionschef, Social
jour, Malmö H ur kan det bli enkelt att hitta hjälp när man får svårigheter av social karaktär? En del skulle inte tveka att lyfta luren eller göra ett besök hos socialtjänsten. För andra skulle steget till en personlig kontakt kännas alltför långt. Vare sig det handlar om en önskan om att få vara anonym eller att socialtjänstens öppettider inte passar kan vägen till upplysningar och rådgivning kännas besvärlig. Sedan några år tillbaka erbjuder Malmö stad information, råd och stöd i sociala frågor via internet. Ingen registrering krävs och den som ställer frågor är anonym. Till Soctanter på nätet kan den som vill ställa frågor om till exempel försörjning, bostad och föräldraskap. Att ställa en fråga till Soctanterna kan liknas vid att skicka ett mejl. Frågeställaren kan använda den tid han eller hon behöver för att formulera sin fråga, och sedan skicka iväg den. Oftast publiceras ett svar nästa vardag Många har upptäckt Soctanterna. Färska uppgifter visar att forumet har ungefär 3 500 besökare per månad. Det är inte alla besökare som postar ett inlägg. Många får svar på sina frågor genom att läsa vad andra skrivit. Soctanter har nått långt utanför Malmös gränser. Vi vet att idag bor 90 procent av besökarna i någon annan kommun. Intresset för att starta liknande forum är stort och representanter från olika kommuner och 66 www.ssil.se Goda råd nära organisationer gör studiebesök. Om man istället vill ha direkt kontakt med en socialarbetare via nätet finns två chattar. Sedan april 2011 har det varit möjligt att chatta med personal på Plattform Malmö. Under det dryga år som chatten funnits har man haft ungefär 1 000 besökare. Det vanligaste ämnet på chatten är problem i relationen mellan föräldrar och barn. Många föräldrar har hört av sig med frågor kring gränssättning för tonårsbarnet. Andra berättar om svårigheter att hantera sambons barn. Unga samtalar ofta om oro, till exempel för föräldrar som inte kommer överens eller vänner som missbrukar droger. Andra vanliga ämnen på chatten är upplevelser i samband med att ha varit utsatt för eller bevittnat brott och frågor som rör sysselsättning. I oktober 2011 lanserades Prostitutionschatten som drivs av Råd och stödteamet för sexuella tjänster. Teamet riktar sig till personer som är eller har varit involverade i prostitution eller annan sexindustri. Till målgruppen räknas också anhöriga och personer som har tankar och funderingar kring sexuella handlingar som känns destruktiva. Det är vanligt att de som hör av sig till chatten vill få stöd att sluta sälja sex, sluta porrsurfa eller få praktiska råd för att lösa sina ekonomiska svårigheter. Att ge information, stöd och råd via internet ställer särskilda krav på socialarbetaren. Tonfall, kroppsspråk och mimik som kompletterar våra ord vid ett fysiskt möte saknas här. Det är inte ovanligt att uppgifter såsom kön och ålder är okända. Det som finns att förhålla sig till är det skrivna. Empowerment och lösningsfokus är viktiga ledord för dem som arbetar med nätforumen. Att se klienten som expert på sin situation och att förmedla tilltro till hans eller hennes förmåga att förändra sin situation är centralt. Någon kanske undrar om internet verkligen kan ersätta det personliga mötet. Enligt min mening vinner vi på att tänka både och, inte antingen eller. Många vänder sig till våra internetforum med en kort och konkret fråga som enkelt kan besvaras. I andra fall har en kontakt som inletts över nätet lett fram till personliga möten. Kontakt via nätet eller öga mot öga – ett brett utbud kan tillgodose olika behov. Besök gärna forumen. Du hittar dem på följande adresser: www.malmo.se/soctanter www.malmo.se/plattformmalmo www.malmo.se/prostitution