Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Förslaget med en ”Golden Gate” bro för Ö
sterleden istället för en tunnel vinner alltmer gehör. Nu visar det sig också att brolösningen är ett betydligt billigare alternativ med fler möjligheter till nyttjande. Golden Gatebro billigare än Österled i tunnel Av Oscar Freyre och Mikael Grahn En Österbro eller en djup biltunnel under Saltsjön? Konsultföretaget Theta Engineering har räknat på vad en nord-sydlig broförbindelse i Stockholm skulle kosta. Hela fyra miljarder billigare skulle kalaset bli – och då ingår dessutom gång- och cykelbanor mellan Nacka och Djurgården, gästhamn och en vidunderlig utsikt. 22 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 Sedan 2018 har arbetet med den så kallade Östliga förbindelsen legat nere. Dels beror det på de höga kostnaderna (19-22 miljarder i 2015 års priser), dels på att tunneln enbart är för bilar, något som Miljöpartiet i Stockholm har vänt sig kraftfullt emot. Tvärbanan kan dras genom tunneln men det kostar tre miljarder extra, och några stationer blir det inte på den sex kilometer långa tunnelsträc