Nordisk Infrastruktur 1
VÄSTLÄNKEN gjöts den första delen av tunneltaket
till Göteborgs station Haga. Sedan december 2020 har deletapp Kvarnberget genomfört förstärkningsarbeten på den befintliga Götatunneln, som är en del av Europaväg 45. I början av 2021 avslog Länsstyrelsen i Västra Götaland Trafikverkets ansökan om att få utföra bullrande arbeten under kvälls- och nattetid samt överskrida riktvärden för buller. Länsstyrelsens beslut överklagades till Mark- och miljödomstolen som gick på Trafikverkets linje, ett beslut som sedan överklagades till Mark- och miljööverdomstolen. – Tyvärr är det så att allmänna och enskilda intressen ibland kommer i konflikt. Vi har självklart den största respekt för att arbetet kan upplevas som en olägenhet för närboende och det är också därför vi har möjlighet att erbjuda tillfälliga boenden under de perioder vi stör, berättar Ulf Angberg. – Arbete på dagen medför en större påverkan på trafiken, vilket leder till större negativa effekter rent samhällsekonomiskt. Nytt spårsystem I början av mars stod det även klart att Vigier Rail AG, efter upphandling, ska leverera ballastfria spårsystem till Västlänkens tunnel. Större delen av svensk järnväg är byggd med ballastspår där det översta lagret som järnvägsslipern vilar på består av makadam. Ballastfria spår är ett nytt spårsystem där befästningssystemet fästs direkt i längsgående betongplattor, vilket minskar behovet av spårrelaterade underhållsåtgärder. n Deletapp Kvarnberget, mellan Station Haga och Station Centralen, har försenats på grund av överklaganden. Illustration: Trafikverket FAKTA * Västlänken är en järnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg med tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central. * Tågtunneln byggs för att underlätta resandet i Göteborg och Västsverige. Västlänken skapar plats för fler tåg, minskar sårbarheten i järnvägssystemet och gör det möjligt att åka tåg till fler platser i Göteborg. * Västlänken är ett av de infrastrukturprojekt som ingår i västsvenska paketet. * Byggnationen startade 2018 och om det inte uppstår fler förseningar är trafikstart under 2026. * Kostnaden för projektet beräknas till minst 20 miljarder kronor (2009 års prisnivå). Station Korsvägen blir en viktig knutpunkt i Göteborgs kollektivtrafiknät. Världskulturmuseet, Universeum, Liseberg, Svenska Mässan, Valhalla och Scandinavium ligger alla på Evenemangsstråket i närheten av stationen. 56 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021