Nordisk Infrastruktur 1
GEOTEKNIK När tunnelbanan byggs ut till Barkarbys
taden medför det förstås en hel del tunnelsprängningar. Region Stockholm och White Arkitekter i form av sättningar i ovanliggande jordlager. Kontroll- och åtgärdsprogram är viktiga verktyg för att hantera detta. Varifrån vatteninläckaget kommer kan dock vara svårt att klarlägga, då det kan komma från diskreta vattenstrukturer som inte alltid är så lätta att upptäcka. I exempelvis stora pågående infrastrukturprojekt i Stockholmsområdet är problematik med vattenläckage relativt vanlig. I samband med förundersökningen skapar man en modell över berggrunden i anläggningsområdet och de vattenförande strukturerna i berget. Just vattenföring i berg är svår att förutse och kan även ställa krav på relativt komplexa åt gärder för att långsiktigt minimera vatteninsläppet och dess effekter, både i byggskede och driftskede. Ju mindre osäkerheter som sådana modeller har desto större förutsättningar för ett problemfritt projekt och anläggning. – Det är viktigt att branschens intressenter fortsätter att investera i teknikutveckling kopplat till metodik som på ett bättre sätt lokaliserar och karakteriserar de kritiska bergstrukturer som kan vara geotekniskt utmanande. Det gäller både förundersökning och undersökningsteknik vid produktionsfronten i tunneln. Lika viktigt är att den utveckling som sker också smidigt mynnar ut i succesiv förnyelse av praxis. Sådan utveckling skapar också en bättre generell kännedom om berggrundens förutsättningar och kvalitet, säger Johan Berglund. n betongprovn ngi @vatte fn all.com /ff ll www.vattenfa .se/ oretag/s re icv es ttjj- anster/ provning-och-certifierin /g provning / 64 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021