Nordisk Infrastruktur 1
HAMN & SJÖFART Vid den nya containerterminalen ka
n man nu lassa och lossa fartyg som tar 8 000 – 10 000 containrar, jämfört med tidigare 1 500 containrar per båt. Arbetet går dubbelt så snabbt med nya och högre kranar. Bild: Gävle Hamn nalen, där muddermassorna har bundits in och ökat landytan. Här kan man nu lassa och lossa fartyg som tar 8 000 – 10 000 containrar jämfört med tidigare 1 500 containrar per båt. Den operativa verksamheten i hamnen sköts av Yilport Nordic och de har bland annat satsat på högre och snabbare kranar som dubblar hastigheten för lastning. De sköts via fjärrstyrning inifrån kontor och kommer att minska CO2-utsläppen eftersom man halverar liggtiden för fartygen när de är i hamn. Målet är att elektrifiera alla kranar och att hälften ska gå på el under 2021. Färre tomma containrar Yilport har även investerat i en kombiterminal en bit norr om Stockholm, som hanterar och sprider gods till och från Mälardalsregionen, via elektrifierade containertåg från Gävle. 36 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 – Terminalen i Stockholm är viktig för oss och ingår i vårt One-stop-shop-koncept. Vi tar med containrar med importgods på eltåg till Stockholm, lastar över till egna lastbilar för vidare transport och tar sedan den tomma containern tillbaka till Gävle för vidare lastning och export. Svensk basindustri är exportberoende vilket gör att rederier måste frakta hit tomma containrar, vårt system minskar det behovet. Lastbilarna kör dessutom på HVO-bränsle* vilket reducerar CO2-utsläppen med 90%, säger Håkan Bergström, försäljningschef på Yilport Nordic. Ett energioptimerat hamnkluster Hållbarhetsarbetet är viktigt även för Gävle Hamn. De egna fordonen är sedan tidigare el- eller biogasbilar och efter att hamnens bogserbåtar konverterades till HVO drivs hela fordonsflottan fossilfritt. Gävle Hamn har också initierat ett tioårigt program som de kallar ”Ett energioptimerat hamnkluster”. Målsättning är att Gävle Hamn och de aktörer som bedriver hamnverksamhet eller trafikerar hamnen via väg, fartyg och järnväg ska tillsammans nå de mål för CO2-minskning och energieffektivisering som följer av Parisavtalet. – Vi har tagit på oss rollen att vara katalysator i det arbetet. Många av aktörerna har redan ett stort engagemang och har initierat eller planerat åtgärder som styr i rätt riktning. Vi har bjudit in klusteraktörerna att samverka kring målbild och gemensamma färdplaner. Hittills har vi bara fått positiva signaler från aktörerna; att de själva vill minska utsläppen för att det är bra för deras affärer. Det är frivilligt att delta i programsamverkan men så småningom kanske det kommer fler styr