2011 Mimers Årsredovisning 2011
2011 Karta
2011 Karta
2011 Välkommen till Mimer
2011 Innehållsförteckning
2011 Mimer i korthet
2011 Mimers historia
2011 VD har ordet
2011 VD har ordet
2011 Detta hände under 2011
2011 Vad händer under 2012?
2011 Bostadsmarknaden
2011 Bostadsmarknaden BOSTADSMARKNADEN Grannsamver
kan, Gröna Mimer, Sommarkul för barn- och ungdomar är utmärkta exempel på sådana aktiviteter. Det är viktigt för oss berätta om våra bostadsområden och dess fördelar. En del områden har ett gammalt och oförtjänt rykte och vi tar alla tillfällen i akt att visa upp och locka besökare till dessa områden. Några guldkorn är Upplevelseparken och skejtbanan i bostadsområdet Vallby och våra fi na Gröna Mimergårdar på Bäckby. Andra guldkorn är konstgräsplanen vid S:t Ilians skola på Pettersberg som lockar många ungdomar till spontanidrott samt vår upprustade centrumanläggning på Pettersberg. Något för alla Vårt breda bestånd, vi fi nns i de fl esta delar av staden, och våra många olika typer av hus gör att vi kan erbjuda något som passar de allra fl esta. Vi anpassar oss också efter vår tid och erbjuder därför även konceptboenden - Lätt att leva för seniorer och KompisBo för ungdomar. Servicehusens tid är förmodligen förbi och vi förväntas bo kvar hemma längre. Det ställer krav på oss och på våra bostäder. I vårt seniorkoncept, Lätt att leva 55+, erbjuder vi lägenheter med god tillgänglighet, nära service och med tillgång till gemensamhetslokaler samt övernattningsrum för nära och kära. Vi har en ansvarig för konceptet som tillsammans med de boende arrangerar aktiviteter. Vår ambition är att utveckla konceptet ytterligare. KompisBo är vårt boendekoncept för våra ungdomar. Du ska vara mellan 18 och 27 år för att bli erbjuden en av de trerummare som vi väljer ut för just den här målgruppen. Efterfrågan har inte varit så stor som vi förväntat oss, trots att ungdomar födda under 1990-talets babyboom just nu är på väg att fl ytta hemifrån. Den ökade efterfrågan på hyresrätter som vi nu ser i Västerås kan dock komma att ändra på det. Samarbetsavtalet Av olika skäl har inte alla chans till en bostad på egna meriter. Det är viktigt att boendet fördelas över hela Västerås och att det inte bara är hyresrätten som upplåter bostäder till den här gruppen av boende. Därför är det ett måste att alla aktörer på bostadsmarknaden hjälper till. I Västerås fi nns en överenskommelse mellan aktörerna på bostadsmarknaden med avsikt att hjälpa människor som har svårt att skaff a sig en egen bostad, det så kallade Samarbetsavtalet. Syftet med Samarbets- BOSTADS AB MIMER - ÅRSREDOVISNING 2011 9 avtalet är att alla aktörer på bostadsmarknaden tar sitt ansvar. Inom avtalet ryms Flyktinglägenheter, Träningslägenheter och lägenheter där staden går i borgen för hyran, så kallade Boendestödslägenheter. Fastighetskontoret i Västerås stad äger också ett antal bostadsrätter och villor, avsedda för detta ändamål. Public Relations I en tid då information når oss blixtsnabbt blir det allt viktigare att arbeta aktivt med PR. Hur vi uppfattas i media och vad som skrivs om Mimer är av stor betydelse för oss och vårt varumärke. På Mimer vill vi vara proaktiva i kontakten med media. Är vi duktiga på att bevaka omvärlden och är väl informerade om vad som händer i och utanför Mimer, kan vi vara förberedda om det börjar blåsa eller dra nytta av en uppkommen situation. Med rätt attityd och träning kan vi bli bättre på att hantera media både i krissituationer och i vår vardag. PR är ett viktigt och eff ektivt komplement till övrig marknadsföring. Införda artiklar och reportage har högre trovärdighet än traditionell marknadsföring och är därför ett kostnadseff ektivt sätt att bearbeta marknaden och få ut vårt budskap på. För att bevaka artiklar om oss anlitar vi ett mediabevakningsföretag. Införda artiklar bedöms som negativa, neutrala eller positiva. Under 2011 var 92 % (88) av artiklarna positiva eller neutrala. Studiebesök och föreläsningar Vi är mycket glada över att vi på Mimer anlitas mer och mer som föreläsare. Det innebär att vårt arbete uppmärksammats och ger oss chans att berätta mer om oss och vår verksamhet. Många vill också komma på studiebesök till oss för att få veta mer om hur vi till exempel arbetar med nyproduktion, varumärkesarbete, personalfrågor och underhåll.
2011 Bostadsmarknaden
2011 Bostadsmarknaden
2011 Våra kunder
2011 Våra kunder
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Våra hus
2011 Våra hus
2011 Vi bygger nytt
2011 Vi bygger nytt
2011 Vi bygger om
2011 Köp och försäljningar
2011 Intervju med Ida Hult
2011 Intervju med Ida Hult
2011 Förvaltningsberättelse
2011 Miljöredovisning
2011 Miljöredovisning
2011 Miljöredovisning
2011 Medarbetare och organisation
2011 Medarbetare och organisation
2011 Medarbetare och organisation
2011 Medarbetare och organisation
2011 Finansiering
2011 Finansiering
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Resultaträkning
2011 Balansräkning
2011 Balansräkning
2011 Finansieringsanalys
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Underskrifter
2011 Revisionsberättelse
2011 Granskningsrapport
2011 Styrelse 2011
2011 Styrelse 2011
2011 Företagsledning
2011 Fem år i sammandrag
2011 Fem år i sammandrag
2011 Fem år i sammandrag
2011 Mimers fastigheter
2011 Mimers fastigheter
2011 Mimers fastigheter
2011 Boendestatistik
2011 Mimers lägenhetsbestånd
2011 Sista sidan