2011 Mimers Årsredovisning 2011
2011 Karta
2011 Karta
2011 Välkommen till Mimer
2011 Innehållsförteckning
2011 Mimer i korthet
2011 Mimers historia
2011 VD har ordet
2011 VD har ordet
2011 Detta hände under 2011
2011 Vad händer under 2012?
2011 Bostadsmarknaden
2011 Bostadsmarknaden
2011 Bostadsmarknaden
2011 Bostadsmarknaden
2011 Våra kunder
2011 Våra kunder
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Våra hus
2011 Våra hus
2011 Vi bygger nytt
2011 Vi bygger nytt
2011 Vi bygger om
2011 Köp och försäljningar
2011 Intervju med Ida Hult
2011 Intervju med Ida Hult
2011 Förvaltningsberättelse
2011 Miljöredovisning
2011 Miljöredovisning
2011 Miljöredovisning
2011 Medarbetare och organisation
2011 Medarbetare och organisation
2011 Medarbetare och organisation FÖRVALTNINGSBERÄ
TTELSE Medarbetare som trivs Mimers medarbetare trivs enligt vår årliga mätning. Det är många faktorer som påverkar trivseln och nedan ska vi beskriva några av de faktorer som vi har arbetet med under 2011. Det vi tidigare beskrivit om att få prestera, synas och utvecklas är viktiga faktorer. Våra små medarbetargrupper gör det möjligt för cheferna att kunna se alla. En annan viktig faktor är omtanken kring medarbetarnas livssituation. Mimers omfattande hälsoarbete som drivs av hälsoombud, säkerställer den faktorn. Under året har medarbetare fått möjligheten att medverka i ITRIMs program – Mimer har stått för halva kostnaden. Det har fallit väl ut och ett flertal personer har tappat mycket i vikt och kommit igång med sin träning. Medarbetarna har också möjlighet att träna på Feelgood och speciella Mimerpass har anordnats på fredagar efter arbetstid. Under våren anordnades en stegtävling som engagerade många medarbetare till extra steg. I augusti hade vi vår årliga friskvårdsdag där medarbetarna fick välja mellan olika aktiviteter. Trygghet är en annan faktor för trivsel och årets skyddsronder har varit omfattande. Alla arbetsplatser har fått besök av våra arbetsmiljöombud och personalavdelning. Vissa åtgärder har genomförts och efter önskemål har vissa arbetsplatser blivit ergonomiskt anpassade. Arbetsmiljöombuden har erbjudits vidareutbildning ihop med Västerås stad. Under året har en krishanteringsplan tagits fram med utförliga checklistor som ska hjälpa oss att handla rätt vid en kris. Som ett led i detta arbete har en krisövning för ledare också genomförts. Sjukfrånvaron har ökat från 2,77 % år 2010 till 3,71 % år 2011. Korttidsfrånvaron har ökat från 1,43 % år 2010 till årets 1,99 och långtidsfrånvaron har ökat från 1,35 % till 1,72 %. 49 % av alla anställda hade ingen sjukdag under det gångna året. Mimer gläds åt låga frånvarosiffror vilket visar att det hälsofrämjande arbetet ger resultat. Medarbetarna är 105 till antalet och av dessa är 59 män och 46 kvinnor. Medelåldern i företaget uppgår till 48,4 år. Skillnader, i könsfördelningen, finns mellan olika yrkeskategorier. Vid nyrekrytering arbetar vi med en uttalad strävan att anställa personer av det underrepresenterade könet inom aktuell yrkeskategori, vid lika kvalifikationer. Mimer har 14 chefer där 10 är män och 4 är kvinnor. I styrelsen sitter 7 ledamöter och 5 suppleanter och av dessa är 6 män och 6 kvinnor. Årligen görs en lönekartläggning som analyserar eventuella osakliga löneskillnader grundade på kön. Kartläggningen visar att sådana skillnader inte förekommer. Andelen medarbetare med utländsk bakgrund (som själva är födda utomlands eller där båda föräldrarna är födda utomlands) är 16,4 % (16,4). En mångfaldsplan finns också för att främja att personer med olika bakgrund rekryteras och trivs. 32 Personalrörlighet Under året har fyra nya medarbetare anställts. Totalt en kvinna och tre män. Under året har fem medarbetare slutat, tre män och två kvinnor. Antal anställda Ålder -29 30-39 40-49 50-59 60- Totalt Män 0 (0) 4 (4) 26 (29) 21 (20) 8 (6) 59 (59) Kvinnor 2 (2) 11 (12) 22 (22) 7 (7) 4 (4) 46 (47) Totalt 2 (2) 15 (16) 48(51) 28 (27) 12 (10) 105 (106) Den 31 december 2011 var antalet tillsvidareanställda medarbetare med utländsk bakgrund som själva är födda utomlands eller där båda föräldrarna är födda utomlands 16,4 %. Frånvaro (uttrycks i % av schemalagd tid) Ålder -29 30-49 50- Män 0 (0) 1,86 (1,13) 3,65 (1,97) Totalt Mimer 2,77 (1,51) Kvinnor 3,62 (14,61) 5,78 (4,94) 2,75 (0,91) 4,94 (4,39) Totalt 3,62 (14,61) 3,9 (3,05) 3,41 (1,66) 3,71 (2,77) Sjukfrånvaro (uttrycks i % av schemalagd tid) Total: Korttid < 60 dgr 1,63 2,47 Långtid > 60 dgr 1,15 Män Kvinnor 2011 1,99 2,47 1,72 2010 2009 2008 1,42 2,48 1,35 0,6 2,25 1,86 Årsmedeltal anställda *) Arbetsställe Män HK och Kundcenter Områdeskontor Totalt Kvinnor 29,5 (29,5) 35,66 (35,61) 30,0 (29,0) 11,6 (10,52) 58,5 (58,5) 45,26 (46,18) Totalt 65,16 (65,11) 41,6 (39,52) 104,76 (105,68) *) Den sammanlagda arbetstiden delat med normal arbetstid. BOSTADS AB MIMER - ÅRSREDOVISNING 2011
2011 Medarbetare och organisation
2011 Finansiering
2011 Finansiering
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Resultaträkning
2011 Balansräkning
2011 Balansräkning
2011 Finansieringsanalys
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Underskrifter
2011 Revisionsberättelse
2011 Granskningsrapport
2011 Styrelse 2011
2011 Styrelse 2011
2011 Företagsledning
2011 Fem år i sammandrag
2011 Fem år i sammandrag
2011 Fem år i sammandrag
2011 Mimers fastigheter
2011 Mimers fastigheter
2011 Mimers fastigheter
2011 Boendestatistik
2011 Mimers lägenhetsbestånd
2011 Sista sidan