2011 Mimers Årsredovisning 2011
2011 Karta
2011 Karta
2011 Välkommen till Mimer
2011 Innehållsförteckning
2011 Mimer i korthet
2011 Mimers historia
2011 VD har ordet
2011 VD har ordet
2011 Detta hände under 2011
2011 Vad händer under 2012?
2011 Bostadsmarknaden
2011 Bostadsmarknaden
2011 Bostadsmarknaden
2011 Bostadsmarknaden
2011 Våra kunder
2011 Våra kunder
2011 Stadsdelsutveckling STADSDELSUTVECKLING Stads
delsutveckling Gröna Mimer Gröna Mimer, samarbetet mellan våra hyresgäster, kvartersvärdarna och trädgårdsmästaren, är inne på sitt åttonde år. Tanken bakom Gröna Mimer är att öka hyresgästernas trivsel genom eget engagemang för sin utemiljö. Projekten varierar i storlek – allt från krukplanteringar till större mötesplatser – där hyresgästerna svarar för idéer och arbetsinsats medan Mimer hjälper till med ekonomi och goda råd. I år har även barnen haft sina egna Gröna Mimer-odlingar i vissa bostadsområden. Som ett led i att öka hyresgästernas trädgårdskunskaper har vi under 2011 anordnat diverse kurser och aktiviteter. • I våras hölls en guidad trädgårdsvandring i magnoliakännaren Sven-Olof Anderssons trädgård • Den första kursen i att gjuta betongföremål till uteplats och balkong anordnades • Ordföranden i Riksförbundet Svensk Trädgård, Åke Truedsson berättade på höstföreläsningen om vanliga och ovanliga grönsaker, naturlig motståndskraft och naturliga gödningsmetoder Vårt övriga utemiljöarbete Arbetet med vår allmänna utemiljö och Gröna Mimer går ibland i varandra. Ett exempel på det är den förändring som under året påbörjades vid äldreboendet på Allmogeplatsen 7 och som kommer att fortsätta 2012. I formen av återkommande trädgårdscaféer tar vi tillvara på de boendes engage mang för sin utemiljö. Här får de framföra sina idéer och önskemål och sedan själva vara med och åstadkomma den praktiska förändringen genom att plantera, luckra och rensa. Det täta samarbetet med mark- och skötselentreprenörerna har fortsatt. På delar av fastighetsbeståndet har Mimer börjat upphandla den yttre skötseln efter en ny modell. Vi lägger fast vilket arvode och vad som ingår i uppdraget. Entreprenörerna får sedan till exempel tävla om vilka resurser de sätter in, hur arbetet ska organiseras och hur de driver miljöarbete. Modellen har, tillsammans med våra tydligare skötselbeskrivningar, fungerat mycket bra och vi kommer att använda samma förfarande i kommande upphandlingar. Vi har under året lagt mycket tid på omsorgen om våra träd, det vill säga undersökningar av riskträd, trädbeskärningar, borttagande av sjuka och döda träd samt nyplanteringar. Vi har också lagt stor vikt vid att fortsätta förmedla vårt budskap om trädens betydelse och nödvändigheten av att behandla dem varsamt, till både kunder och entreprenörer. 14 BOSTADS AB MIMER - ÅRSREDOVISNING 2011
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Stadsdelsutveckling
2011 Våra hus
2011 Våra hus
2011 Vi bygger nytt
2011 Vi bygger nytt
2011 Vi bygger om
2011 Köp och försäljningar
2011 Intervju med Ida Hult
2011 Intervju med Ida Hult
2011 Förvaltningsberättelse
2011 Miljöredovisning
2011 Miljöredovisning
2011 Miljöredovisning
2011 Medarbetare och organisation
2011 Medarbetare och organisation
2011 Medarbetare och organisation
2011 Medarbetare och organisation
2011 Finansiering
2011 Finansiering
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Ekonomi
2011 Resultaträkning
2011 Balansräkning
2011 Balansräkning
2011 Finansieringsanalys
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Noter
2011 Underskrifter
2011 Revisionsberättelse
2011 Granskningsrapport
2011 Styrelse 2011
2011 Styrelse 2011
2011 Företagsledning
2011 Fem år i sammandrag
2011 Fem år i sammandrag
2011 Fem år i sammandrag
2011 Mimers fastigheter
2011 Mimers fastigheter
2011 Mimers fastigheter
2011 Boendestatistik
2011 Mimers lägenhetsbestånd
2011 Sista sidan