Buffé Sida 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9 A v J OSEPHIN E C AR R F OTO : J OE L
W ÅREU S Vårlig meny: med Konstnären Birgitta Watz är ett slags 1990-talets Cajsa Warg. Hon tar det hon har och skapar nytt. Det gäller såväl hennes rosmarindoftande lammstek som oxblodsröda tallrik. En vårmiddag i den watzska ateljén ger näring åt både kropp och själ. Tallrikar och mat löper som en röd tråd genom Birgitta Watz liv. Redan som liten flicka fascinerades hon av sin mormors stora porslinssamling. Familjen Watz hade dessutom mvcket representation och var passionerat intresserad av mat. Birgitta jobbade extra på restaurang på loven men utbildade sig så småningom till konstnär. Under en period läste hon konsthistoria och slogs då av hur bortglömd tallriken verkade vara inom konsten. Den bara fanns där, anonym och ointressant. -De t var dags att ge tallriken status, för den är ju lika viktig som maten. En ful tallrik skämmer faktiskt maten. Men en vacker, aptitlig och spännande tallrik är bra för själen, enligt Birgitta. Hon började forska och fann att de första tallrikarna i Europa dök upp på 1400-1500 -talet . De gjordes av hårt bröd och kallades bröddiskar. Ibland åt man tallriken till dessert med honung eller fruktsaft till. Steget från bröd- till trädisk var inte så stort. Maten serverades på trätallrik ända till 1600 -tale t när tenntallriken blev högsta mode, åtminstone bland överklassen. Hundra år senare hade man lärt sig tillverka fajans (lergods med vit tennglasyr). Snart drabbades hela Europa av porslinsfeber. Det var 1700 -tale t som Birgitta hämtade inspiration från när hon skapade sin tallrik Gustav 111 . Den gjordes på initiativ från Nationalmuseum. Tallriken görs för hand i stengods och glaseras i olika färger. Varje tallrik har sin egen känsla och ju mer man äter på den, desto mer tycker man om den. -Ja, jag tröttnar inte själv på den, för varje tallrik är den andra olik, säger Birgitta. Tallrikarna tillverkas i Birgittas ateljé i Värtahamnen, inte långt från Silja Line-terminalen i Stockholm. Ateljén ligger i ett gammalt 1800-talshu s och är en levande mötesplats med keramikverkstad, kök, kontor och sonen Joels fotostudio. Överallt finns travar med Birgittas tallrikar, tyger, keramikäpplen, glas och tavlor. En vän kommer förbi och beundrar hennes senaste tavlor, som hon målade i sommarhuset nere i Provence. Joel plockar med några av mors keramikäpplen; Birgitta är även äppelälskare av stora mått. Köket är ateljéns hjärta, här har lagats många goda middagar. Det doftar oregano, som används flitigt både i matlagningen och som ögonfägnad. Birgitta plockar den själv, eftersom oregano växer även i Sverige. Vår för Birgitta betyder mycket nässlor, späda vårprimörer, rotfrukter ("de är bra på våren") och strömming. Omsorgen om grunden, råvarorna, är självklar för Birgitta. - Det är viktigt att vara rädd om råvarorna. Jag försöker laga mat som är hälsosam och god. På våren behöver man dessutom fylla på vitaminförråden, tycker Birgitta. Hennes mat är ofta enkel, väldigt svensk och utgår från säsongerna. En måltid serverad i ateljén har en balans mellan sött, salt och surt. Det är kunskap som hämtats från Cajsa Warg. Mer inspiration skaffar sig Birgitta gärna från det franska köket. Men som upptagen yrkeskvinna gäller det att planera sin tid. Nöden är uppfinningarnas moder och ofta lagar maten "sig själv". Lammsteken ugnssteker Birgitta på låg ugnsvärme under arbetsdagen; lagom till middagen är steken klar. Brödet får kall jäsa både en och två dagar. En gång glömde Birgitta till och med en deg i flera veckor. Det brödet lär ha varit det godaste hon bakat! Lite djärvhet skadar aldrig, vare sig när man bakar bröd eller glaserar tallrikar. ås
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32