AMES 1
FASTIGHETSMARKNADSDAGEN Den 4 februari samlades b
ranschen på Louis De Geer i Norrköping för Fastighetsmarknadsdagen i Östergötland, som växt från en halvdag till heldag. Dagen är ett årligt återkommande event för fastighetsbranschen, och arrangeras av Fastighetssverige, Lokalnytt, Nulink och Näringslivskontoret i Norrköping. U nder Fastighetsmarknadsdagen avhandlades ett stort antal aktuella ämnen med anknytning till den kommersiella fastighetsmarknaden (stadsutveckling, kontorshyresmarknad, transaktionsmarknad med mera) i Östergötland. Vi pratade med en av dem som var där, Lars Svensson som arbetar med strategisk rådgivning på NAI Svefa. – Det var välbesökt. Det var över 150 personer i Värmekyrkan, och det är ett tecken på hur stort intresset är för den här typen av frågor. Jag ser det som något positivt, säger Lars Svensson. HAN BERÖR MARKNADSLÄGET utifrån sitt eget perspektiv. – Jag tycker att det är intressanta frågor. Jag har gjort en sammanvägning av alla kommentarer under dagen. Det finns en osäkerhet om vart Kina är på väg, vilket syns på alla börser just nu, det är lite oroligt. Det klart att det som händer i Kina påverkar hela världen. Det är en så stor ekonomi. Man ska även ha koll på vart USA är på väg, framför allt när det gäller dess konsumentkrediter. Är det en inbromsning på gång? Det får en återspegling på svensk exportindustri och framför allt bilförsäljning. Man ska också ha koll på Europa, för det känns som att Europa hackar i gång, vilket är väldigt positivt för svensk exportindustri. Det kombineras med låga räntor, och det finns inget som säger att det kommer att bli någon dramatisk förändring under överskådlig tid, utan vi kommer att leva med de låga räntorna ett bra tag framöver. Det är inga problem att hitta finansiering. Det finns gott om pengar i systemen. Även hushållen har en ganska så bra ekonomi i botten och 18 de har en hög sysselsättningsgrad. Det är många bitar som ser positiva ut och som påverkar vår livssituation. DET HINDRAR INTE att det finns problem för Sverige. – De utmaningar vi har i Sverige beror på att omvärlden är lite orolig. Det finns en osäkerhet och det man ska ha koll på är skuldsättningsgraden för hushållen. Vi lever med höga bostadspriser. Sedan är integrationsfrågan en stor osäkerhet, hur den kommer att påverka oss framöver. Vidare är det politiska läget, som många pekar på, lite oroligt nu just. Det finns en osäkerhet kring det. DET HÄR ÄR RELEVANT för Östergötland. – Om man översätter det här för oss i vårt län och specifikt för Norrköping och Linköping är det väldigt positivt. Vi bygger bostäder i en takt som vi inte har gjort på många år. Beskedet om Ostlänken gör det inte sämre. Vi är en gynnad region. Både historiskt och framtidsmässigt: alla som har legat vid en stambana och fått järnvägsförbindelser har varit orter eller regioner som har växt. Det är en livsviktig signal. Östergötland har en utmaning. – Vi kan se att vi har lite saker att fundera på. Dels är det bostadsproduktionen, att vi får igång så mycket som möjligt. Det behövs än mer, men det finns även ett behov av nya kontor. Om man summerar dagen, då tycker jag att det är en positiv utveckling i länet, men vi måste bli bättre på att samverka, säger Lars Svensson. Det är lite spännande, och det beror också på att tekniken spelar roll för hur vi jobbar. Vi kanske blir mer digitala, då har man inte behov av stora ytor. Det gör att det finns ett behov av mer moderna och yteffektiva kontor. Gärna att man klustrar ihop med goda grannar. Det har varit viktigt när man har arbetat med handelsfastigheter, att man plockat ihop en klustermix så att man fått ett köpcentrum. Det håller på att ske på kontorssidan, att man plockar ihop goda grannar och att man tillsammans står för någonting. Det kan vara kreativa miljöer, andra är mer sofistikerade, men man tänker så. Många företag är i behov av imageskapande kontor, dels för att man vill synas på ett bättre sätt och dels för att kunna rekrytera medarbetare. Då inställer sig frågan: Vad kommer att hända med 1970- och 1980-talskontoren med låga takhöjder, ofta i bra lägen i städer? Är de föremål för konvertering till bostäder? Kanske det. DATORERNAS OCH INTERNETS intåg påverkar köpcentra. – När det gäller handelsfastigheter är det påtagligt att digitaliseringen påverkar även dem. Det gör att köpcentra måste bli bättre på att förstå och acceptera att vi som konsumenter tittar på nätet efter vad varan kostar och sedan handlar den. Kunder är pålästa. Där hade man på seminariet TEXT: DANIEL ATTERBOM Mall of Scandinavia som exempel. De har skapat utlämningsställen för internetshopping i köpcentret. Vi kanske köper varan på nätet, men hämtar ut den där. Sedan kanske vi stannar kvar och tar en kopp kaffe, går på bio eller uträttar något ärende. Det måste vi acceptera och förhålla oss till. Vi får inte se digitaliseringen som konkurrens utan som en möjlighet. Då blir det än mer viktigt för de här handelsplatserna att vara noga med till vilken miljö man bjuder in sin kund. Det får inte vara sjaskiga miljöer. Varje detalj som stör eller inte stärker varumärket man bygger kan vara negativ. Som förvaltare av en handelsmiljö måste man vara noga med alla detaljer och hur man bjuder in kunder. NORRKÖPING HAR EN FÖRDEL i och med sitt läge. – Det kom en ganska konkret passning från Sven-Olof Johansson, vd för och ägare av Fastpartner. Han tyckte att för Norrköpings räkning bör vi utveckla logistikläget ännu mer. Det finns billig mark i jämförelse med Stockholms mått. Det finns en bra infrastruktur i botten. Stärker vi det logistikläget med ett bra tjänsteutbud, är detta det bästa tänkbara för Norrköping. Det var en konkret passning. EFTER FASTIGHETSMARKNADSDAGEN är Lars Svensson optimistisk. – Om man summerar dagen, då tycker jag att det är en positiv utveckling i länet, men vi måste bli bättre på att samverka. Alla känner varandra, och om vi pratar ihop oss kan vi bli goda ambassadörer för länet. Men vi har en väldig utmaning i att vi måste bli bättre på att kommunicera ut vår fantastiska region. Då blir vi än mer framgångsrika! n