AMES 1
KRÖNIKA Affe hade rätt... Då och då så slår jag p
å radion på helgen och då blir det oftast någon kanal från den statliga radions utbud. Jämfört med i veckorna då oftast någon reklambaserad kanal skrålar musik i högtalaren. Denna lördag kunde jag lyssna till Lisa Syrén i programmet ring så spelar vi. Då ringer det en man till programmet som heter Affe. Han är gammal körskolelärare och Lisa var inte sen att ställa de klassiska frågorna om trafik. Jag spetsade öronen och lyssnade på hans svar. Denna lördag låg hela Sverige i ett härligt vinterlandskap och frågorna var naturligtvis riktade mot det svåra väglaget. Jag gillade Affe för han svarade sådär ärligt och rakt som nästan blir förnedrande för de som inte klarade det då rådande väglaget. – VARFÖR ÅKER SÅ många av vägen när det blir vinter, frågade Syrén. Svaret blev kort och koncist från Affe. De kör för fort! Han har ju helt rätt och det är ju det som är så fantastiskt. Varje år när halkan slår till så tror alla som kör av vägen att det borde gått att åka i samma hastighet som igår, när det var torrt på vägen. Sen riktade han stor kritik mot dagens moderna bilar som ger en falsk bild av vad antisladd och antispinn egentligen innebär. Inte många, eller egentligen väldigt få människor vet vad dessa funktioner innebär i praktiken. Jag kan bara gissa att vårt lands bärgare får höra en hel del om dessa funktioner när bilen ligger i diket trots antisladdsystem i bilen. Men hallå, Kan man inte förstå att ett system inte kan upphäva tyngdlagar och energier. Jag har själv gått två kurser i så kallad safety driving, där fick man åka en slalombana i så hög hastighet som möjligt. Högsta fart som klarade banan var 80 km/h. När jag klarat det så sa instruktören, – får jag åka med dig. Visst, och jag drog iväg. Samma hastighet och vips så satt jag i snövallen. Varför? Jo viktskillnaden var ca 80 kg och då beter sig bilen helt annorlunda, trots antispinn och antisladd. Tänk er då att ni har två barn i bilen som väger 50-60 kg ihop där bak. Bilen blir då helt annorlunda och du måste då sänka hastigheten för att klara vägen till skolan eller till innebandyträningen för att ta något exempel. SEN FICK AFFE frågan om hur han kör i rondell och då insåg jag att jag haft körkort ganska länge. Han vill nämligen starkt poängtera att man blinkar inne i en rondell om man ska byta körfält, precis som en korsning, speciellt om man inte bara ska rakt. Ska du rakt fram så blinkar du höger när du ska ur rondellen. Ska du åt vänster så blinkar du först vänster innan du blinkar höger för att åka ur rondellen. Hoppla, ursäkta, rondell är slang för cirkulationsplats bara så ni vet vad jag talar om för moment i trafiken. Det Affe hävdar är helt rätt enligt mig. Både när det gäller hur vi behandlar halkan och hur vi visar vart vi ska i en rondell. Vi borde lyssna mer på de äldre i många sammanhang och i just detta fall så kan vi verkligen ta lärdom av Affes långa yrkeserfarenhet. För i grund i botten handlar det om sunt förnuft och jag kan tycka att det inte blir tydligt nog för dina medtrafikanter om du bara använder blinkers när du ska ut ur en rondell. AVSLUTAR MED TRE reflektioner. Vägen utanför Saab Arena i Linköping har ny hastighet. 40 km/h vilket är väldigt svårt att hålla då den vägen är bred och fin men samtidigt en del skymda utfarter. Vad som ofta händer är att jag blir omkörd och får onda blickar som om jag vore en medvetet blockmongo. Kan bara säga att polisen står där rätt ofta och det är svindyrt med böter så jag håller hastigheten 40. CYKLISTERNA ÄR FORTSATT dåliga på att använda reflexer och lampor. Cyklade om 15 studenter (Sveriges framtid) häromdagen. De cyklade alla på trottoaren och en hade det röda bakljuset. Ingen hade lyse fram……skärpning tack. Vi vill ju se er. Nya Mitsubishi Outlander som elhybrid är rätt trevlig att köra. Problemet är att man måste lägga i automaten och släppa bromsen för att se om bilen är igång och körbar. Tystare bil får man leta efter när den susar fram med eldrift. n MIKAEL LINDH Motorentusiast Din personliga resebyrå Framtidens miljökonsulter. Som förstår uppdraget! MILJÖLEDNINGSYSTEM MILJÖREVISION MILJÖJURIDIK MILJÖUTBILDNING MILJÖKOMMUNIKATION Envima stödjer bl.a. Fastighets AB L E Lundbergs med lagbevakning i vårt egna webbaserade verktyg Miljöparagrafen. 013-37 67 60 • envima.se Lingmerths Resebyrå Storgatan 46, Linköping Pro.Ledare Patric Grip Tel 010-122 68 66 ling@lingmerths.se www.lingmerths.se 46 i11075idd 1 20160209 1430 ÅRE Paketresor med flyg direkt från Linköping Avresedatum 10-13/3, 13-17/3 samt 17-20/3 Slutsålt!