AMES 1
Ingmar Rentzhog, vd på Laika Consulting. Adam Kos
tyál, europeisk noteringschef på Nasdaq. BRA UTVECKLING I BÖRSENS NYASTE BOLAG Bolagens intresse för en börsnotering har varit högt de senaste åren och Stockholmsbörsen har legat i framkant även i ett europeiskt perspektiv, sett till antalet noteringar. Flera företag som stärkt sin finansiella och marknadsmässiga position med hjälp av en notering har inspirerat andra att genomgå samma utvecklingsresa. TEXT: ANNIKA WIHLBORG – Även om marknaden är något mer volatil i år jämfört med förra året så kan läget på aktiemarknaden överlag beskrivas som gynnsamt. Många bolag presterar bra och vi haft en generellt god utveckling, både på huvudlistan och på First North. Räntenivåerna är dessutom låga, vilket gynnar aktier som placeringsslag. Det innebär också att bolag som ansöker om att noteras har goda möjligheter att få den värdering de är ute efter, säger Adam Kostyál, europeisk noteringschef på Nasdaq. INTRESSET FÖR BÖRSNOTERING är fortsatt starkt från många företag. De låga räntorna talar till aktiemarknadens fördel och många onoterade bolag vill ta del av de möjligheter en notering medför i form av resurser för expansion och att skapa en plattform för tillväxt. EN BÖRSNOTERING ÄR en mer omfattande och tidskrävande process än många företagsledare tror. Det är därför klokt att avsätta den tid som krävs för att förbereda noteringen ordentligt. Formulera en kommunikationsplan för noteringen och börja kommunicera med marknaden minst ett halvår innan noteringsdagen. – Många bolag är tysta när de förbereder sin notering och börjar därefter kommunicera intensivt med presumtiva aktieägare ett par veckor innan noteringsdagen. Förbered istället marknaden genom att kommunicera regelbundet minst ett halvår innan noteringen. Det är också viktigt att ha en kontinuerlig marknadsdialog med kurspåverkande nyhetslanseringar under en längre period efter noteringen, säger Ingmar Rentzhog, vd på Laika Consulting. INFÖR EN NOTERING är det naturligt att vilja medverka på så många investerarträffar som möjligt. Välj en talesperson som har goda retoriska förmågor, underskatta inte vikten av att kunna framföra ett intresseväckande budskap på ett attraktivt sätt. – Om vd eller andra personer som ska presentera företaget inte har tillräckliga retoriska färdigheter bör de vara beredda att sätta sig i skolbänken, det är en investering som i allmänhet lönar sig många gånger om, säger Ingmar Rentzhog. ADAM KOSTYÁL MENAR att en notering ofta har flera positiva effekter för ett företag. Först och främst är det ett sätt för företag att ta in tillväxtkapital. Dessutom ger det ofta trovärdighet samt en ökad visibilitet som på sikt kan attrahera nya kunder, samarbetspartners och större investerare samt öka möjligheterna till att genomföra förvärv. – Vi ser en omfattande bredd av företag från olika sektorer som söker sig till börsen. I början av 2015 skedde många noteringar inom fastighetssektorn och på senare tid har allt fler tjänstebolag samt teknikorienterade och entreprenörsdrivna bolag sökt sig till börsen. Några exempel på framgångsrika noteringar det senaste året är Evolution Gaming, Lifco, Tobii och CLX Networks, säger Adam Kostyál. n 28