AMES 1
OMSLAGSPROFIL Cecilia S Aldén är affärsområdesche
f på Castellum i Norrköping. Castellum är ett kärt barn med många namn som nu samlat sin fastighetsförvaltande verksamhet under detta namn. – Vi är det stora företaget som vill verka som det lilla, säger Cecilia om hur Castellum bedriver sin verksamhet. – En stark lokal förankring är viktigt och människan ska alltid stå i fokus. Ledarskapet är den röda tråden TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI C astellum är det lite nyare varumärket för organisationen som tidigare gått under ett antal namn. De har hetat både Aspholmen, Briggen, Brostaden, Corallen, Eklandia och Harry Sjögren. Corallen etablerade sig i Linköping 2007 och i Norrköping 2015. Etableringen i Norrköping började med att fastighetsägaren Ståhl sålde ett fastighetsbestånd till Heimstaden. – Corallen jobbade mest med kommersiella lokaler och Heimstaden mest med bostäder. Vi bildade ett företag som hette Corhei där vi ägde hälften var och Corallen började förvalta de kommersiella fastigheterna. Planen var att samäga fastigheterna i max två år men redan efter drygt ett år kom parterna fram till att de båda var nöjda med hur fastigheterna förvaltades. Därför köpte Castellum (då Corallen) loss resterande del av Corhei från Heimstaden redan i mars 2016. Vid det laget hade moderbolaget Castellum börjat processen med att samla sina sex dotterbolag, tillsammans med Norrporten, under ett och samma namn, sammanfattar Cecilia S Aldén som är affärsområdeschef på Castellum i Norrköping. – Så även om Castellum funnits länge har vi inte 20 alltid hetat så. Cecilia började på det som då hette Corallen 2015 och driver arbetet vidare med att etablera namnet Castellum. – Det är viktigt att våra kunder vet vad vi står för och vilka vi är. Det har hänt att vi suttit med kunder som haft lokaler hos Castellum på flera orter i landet men som inte vetat att det är ett och samma företag, säger Cecilia. TROTS ATT DE ÄR EN av de största fastighetsägarna i landet är det viktigt för dem att få en personlig relation till sina kunder. – Vi är det stora företaget som vill verka som det lilla. Utgångspunkten är hela tiden människan. Personen som ska jobba i lokalen. Sen kan vi skapa saker runt om utifrån behov och preferenser, säger Cecilia. – Det allra viktigaste för oss är att våra hyresgäster trivs! Vi vill att man ska få en sådan där go känsla i magen när man tänker på oss. Castellum har lokaler i stora delar av landet. Mycket i Göteborg och de håller på att bli stora i Stockholm. – På varje ort är det viktigt att vi har en stark lokal förankring och samarbetar med både kommunen och andra partners. Våra kunder och samarbetspartners ska känna att vi kan marknaden, säger Cecilia. – Vi vill också vara delaktiga i stadens utveckling, inte bara bygga och förvalta fastigheter. I NORR ÄR DET GLEST mellan Castellumfastigheterna. Sundsvall och Östersund är de nordligaste städerna där Castellum har verksamhet. Från Gävle och söderut är det desto tätare mellan Castellumfastigheterna. – Vi har inte så mycket lokaler i norr, numera. Vi valde att inte verka där så det mesta sålde vi av men annars finns vi i stort sett i alla större städer, säger Cecilia. – Vi etablerar oss i städer med stark tillväxt, som Linköping och Norrköping, så att vi kan vara med och skapa en levande stad. Cecilias affärsområde, Norrköping, ligger i region mitt. Här ingår också Uppsala, Örebro, Växjö, Västerås, Linköping och Jönköping. Samarbetet med grannstaden Linköping är viktigt. – Jag har jobbat dubbelt som affärsområdeschef