AMES 1
KRÖNIKA Att förankra sitt varumärkesbyggande i ve
rkligheten VAD ÄR EGENTLIGEN ETT VARUMÄRKE och vem är det som förmedlar varumärket till marknaden? SOM EGENFÖRETAGARE ÄR varumärkesbyggande självklart viktigt. Ett bolag som inte har ett aktivt varumärkesbyggande blir lätt osynliggjord och intetsägande. Personligen skulle jag säga att ett bolag som inte bygger sitt varumärke känns otryggt. Frågetecknen hopar sig om jag inte kan hitta en hemsida till ett företag, helst tar jag gärna del av någon form av socialt flöde som bolaget kommunicerar. Jag är mycket för det personliga mötet men innan vi har kommit så långt vill jag gärna få en känsla för vem bolaget är, vad har det för värderingar, vad sänder det ut för signaler, vad finns för målsättning och vilka mjuka sidor tycker bolaget är viktigt att lyfta fram. Vi ser tydligt att även stora bolag har ett behov att åtminstone i viss mån göra sig personliga. Detta kan givetvis anställda bidra med till stor del. Vi inser förstås att det är en kedja av händelser. Bra arbetsgivare ger glada anställda som attraherar trevliga kunder. Ni med viss erfarenhet av företagande inser också att det finns några undantag som bekräftar regeln, men i det stora hela hoppas jag att vi är överens. MIN ÅSIKT ÄR ATT ett bra varumärke kräver starkt ledarskap, det kräver konsekvens, långsiktighet, och uthållighet men det kräver också en vilja att anpassa varumärket till nya marknader, uppdaterade värdering och nya tider. Det är viktigt att ha förmågan att signalera internt vad företaget står för. Det kräver att värderingarna är äkta och inte önsketänkande från ledningen. Nej, det måste vara något som de anställda kan stå upp för och känna igen sig i. Detta kan vara nog så svårt i ett litet bolag men ökar förstås med storlek och geografisk omfattning. En rejäl utmaning för många internationella bolag. Föregående oavsett om bolagen är uppstartade eller sammangående. Samtidigt med det interna varumärkesbyggandet behöver marknaden och kunderna få ta del av resan. Det är minst sagt svårt att kontrollera marknadens uppfattning och därav återigen viktigt med ett varumärkesbyggande som är förankrat i verkligheten. ATT BYGGA ETT VARUMÄRKE KOSTAR, att under detta arbete inse att man glömde bort att skydda sitt varumärke eller ännu värre inse att det inte går att skydda eller kanske till sin fasa inse att man använder någon annans varumärke är en tråkig och många gånger dyr upplevelse. Det är här juridiken kommer in. Se till att kontrollera att; • Ni har ett ord/logga som faktiskt går att skydda • Ni inte använder någon annans varumärke • Ert varumärke inte liknar någon annans varumärke • Ni kan registrera ert varumärke i de länder som ni är aktiva på eller har en önskan om att bli aktiva i. DET FINNS FÖRETAGARE som resonerar som så att jag registrerar inte mitt varumärke, i värsta fall får jag byta. Föregående är inte bara resursslöseri för det egna bolaget utan faktiskt även en risk då vid fall att man råkar trampa något annat företag på tårna, så kanske det inte räcker att byta utan kanske vill de faktiskt också ha ersättning. En bra bit på vägen är att gå in på www.prv.se för att kontrollera vem som äger just ditt varumärke. n kvartsfinal 1 VS LÖRDAG 18 MARS 18.00 Nästa hemmamatch mot Brynäs: KVARTSFINAL 3 ONSDAG 22 MARS KL 19.00 B I LJ ETTER SHL FAMI LJEBI LJETT: 165 KR/ST (4 ST) KOMPISPAKETET: 195 KR/ST (6 ST) BOKA DIREKT PÅ WWW.LHC.EU/BI LJETT BI LJETTOMBUD: WWW.LHC.EU/OMBUD LHC arrangerar er KUND-/PERSONALAKTIVITET! ● Hyr en egen loge vid en match i Saab Arena ● Ladda upp i ett VIP-rum med mat och dryck ● Exklusiv matchinfo från LHC:s sportsliga ledning ● Möjligheter till events och olika exponeringar ● Underhållning på högsta nivå när matchen startar Välkomna till en trevlig kväll tillsammans med era gäster och kunder! Boka på www.lhc.eu eller 013-37 11 90 ELISABETH WEDENBERG Jur. kand. Maminza AB FÖLJ LHC! Web: www.lhc.eu Facebook: www.facebook.com/LHCOffi cialPage Instagram: @LHChockey Twitter: @LHChockey 41 41 little BROC