Forskningssupplement 44 1
Forskningssupplement skicklig och slutligen exper
t med förmåga att verbalisera, teoretisera kring och förmedla sin kunskap (Benner, 2004; Dreyfus & Dreyfus, 1980; Dreyfus, 2004; Fook et al., 2000). Fook med kollegor (1997, 2000) utgår ifrån dessa fem steg när de försöker förklara socialarbetares professionella utveckling. De menar att utvecklingen börjar som nybörjare under studietiden och som avancerad nybörjare under de två första åren i yrket. Efter cirka fem år menar författarna att man kan vänta sig att socialarbetare blivit skickliga eller till och med experter. Det finns skäl att tro att denna progression hämmas av att regelbundet byta arbetsplats (Benner, Rooke, & Grundberg, 1993). Flera studier (se t ex Chiller & Crisp, 2012a; Chiller & Crisp, 2012b; Gibbs, 2001; Healy et al., 2009) beskriver den positiva effekt som handledning och stöd från erfarna kollegor har på nya socialarbetare. Sådan handledning tycks ha en stor roll i utvecklandet av professionell expertis (Fook et al., 2000). METOD OCH MATERIAL I föreliggande studie genomfördes en kartläggning av förekomsten av specialisttjänster i socialtjänsten bland ett representativt urval av Sveriges kommuner. Dessutom gjordes informantintervjuer med 15 strategiskt valda nyckelpersoner som kunde tänkas ha särskilda kunskaper eller erfarenheter kring specialisttjänster i socialtjänsten. KARTLÄGGNING Den inledande kartläggningen genomfördes, i augusti till september 2016, i första hand genom telefonkontakt (i vissa fall via e-post) med ett representativt urval av landets kommuner. Urvalet gjordes i samråd med RKA (Rådet för främjandet av kommunala analyser). Landets kommuner delades in i fyra grupper utifrån befolkningsmängd första kvartalet 2016 (Statistiska centralbyrån, 2016). Samtliga kommuner med en befolkning på över 100 000 invånare inkluderades. Ur resterande tre grupper genomfördes randomiserade urval (tabell 1) där urvalsfrekvensen anpassades till att en majoritet (58 %) av landets 290 kommuner har en befolkningsmängd på under 20 000 invånare (SCB, 2016). Av 68 valda organisationer gavs svar av 63 (93 %). Genom kontaktuppgifter hämtade från de valda kommunernas hemsida kontaktades i första hand ledande personer i kommunens socialförvaltning via telefon. I de fall där det inte var möjligt att få svar av någon i ledningsposition kontaktades kommunens personalavdelning eller annan administrativ personal som uppgav sig ha insyn i socialförvaltningens organisation. I kontakten ställdes frågan ”Finns det någon form av seniortjänst, exempelvis förste socialsekreterare, metodutvecklare, specialistsocionom eller motsvarande på någon av enheterna inom kommunens socialtjänst?” Beroende på svar ställdes antingen följdfrågan ”Vad kallas tjänsten och inom vilken enhet finns den?” eller ”Planerar ni att inrätta en tjänst som specialistsocionom eller motsvarande”. STRATEGISKA INTERVJUER Under perioden oktober till december 2016 genomfördes informantintervjuer med 15 strategiskt valda nyckelpersoner som förväntades ha särskilda kunskaper eller erfarenheter kring expert- och specialisttjänster i socialtjänsten. Informanterna valdes utifrån att de var (1) chefer inom socialtjänsten i kommuner som enligt kartläggningen har eller har haft specialistjänster, (2) chefer inom socialtjänsten i kommuner som enligt kartläggningen varken har eller planerar att inrätta specialisttjänster, och (3) andra informanter som förväntades ha särskilda kunskaper eller erfarenheter i frågan (tabell 2). Intervjuerna genomfördes med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide kring huvudfrågorna: Vad och vem är en specialist? Vilka meriter ska en specialist ha? Hur resonerar ni kring för- och nackdelar med specialisttjänster? Intervjuerna genomfördes företrädesvis på informantens arbetsplats, men i fyra fall per telefon. Samtliga intervjuer spelades in och transkriberades. Dessutom gjordes fältanteckningar under och efter varje samtal. Tabell 1. Urvalsmodell. Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Befolkningsmängd >100 001 40 001 – 100 000 20 001 – 40 000 < 20 000 Urvalsfrekvens 1:1 1:2 1:5 1:10 Urval 15 24 12 17 6.2018 socionomen 7