Porsche 1
PORSCHE MAGASIN 911 ”Har Porsche verkligen lyckat
s få fram en bättre 911?” edan lanseringen 1963 har Porsche hunnit med inte mindre än sju generationer av modell 911, och nu är det alltså dags för den åttonde. Det handlar inte om en facelift utan om en helt nykonstruerad bil. Och när vi sportbilsnördar hör detta grips vi alltid av en viss oro. Visst, vi kan vara säkra på att den nya bilen blir bekvämare, snålare och mer miljövänlig än tidigare. Men har ingenjörerna på Porsche verkligen lyckats ta fram en bättre 911? Och då menar vi till exempel om styrningen blivit ännu mer knivskarpt exakt än tidigare, eller om motorn fortfarande reagerar på gas som om den vore en del av ditt eget nervsystem. Och kanske det allra viktigaste, mullrar boxersexan fortfarande på låga varvtal, för att sedan börja ryta i mellanregistret och till sist formligen yla av glädje på toppvarv? Det kan verkligen inte vara lätt att förbättra den bil som redan i sin föregående generation var den bästa sportbilen som någonsin tillverkats. Likafullt var det detta uppdrag som Porsches chef för produktlinje 911, Thomas Krickelberg, fick på sitt skrivbord för några år sedan. – Det viktigaste utvecklingsmålet för den nya bilen var att göra den ännu roligare att köra. För att uppnå detta har vi arbetat på flera olika fronter. Vi har i Carrera S och 4S ökat effekten från 420 till 450 hästkrafter genom att bland annat sätta i större och mot varandra spegelvända turboaggregat samt arbeta om laddluftkylarsystemet. Det var också viktigt att göra den nya versionen ännu mer rapp i kurvorna. Därför har vi arbetat om hjulupphängningarna fullständigt, samtidigt som den nya råkarossen blivit mer vridstyv. En annan viktig del i den nya bilens förbättrade vägegenskaper är att den fått en bredare främre spårvidd, vilket även gjort det estetiskt nödvändigt att göra aktern bredare. Det är därför som den bredare karossversionen, förut förbehållen Carrera 4-modellerna, nu blivit standard på alla modeller, säger Thomas Krickelberg. TYDLIG FÖRNYELSE Ytterligare förändringar mot föregångaren var att göra bilen kompatibel med de senaste och strängaste utsläppskraven samt att modernisera bilens infotainmentsystem. Porsche ville även ansluta till det nya designspråket hos Cayenne- och Panameramodellerna och samtidigt plocka upp vissa delar av ur-911:ans design. De mest märkbara förändringarna är den breda baken, LED-ljusrampen samt den större bakspoilern, men tittar man lite mer noggrant ser man nya, spännande designelement över hela bilen. Så långt är allt gott och väl, men hur känns all denna nya tek12 Nya Porsche 911 tar avstamp i det redan ikoniska formspråket och tar med det in i framtiden. nik bakom ratten? Låt oss ta reda på det, tänker jag och vrider om tändningsvredet, varpå den nya trelitersturbon vaknar till liv med ett mörkt skall. Innan vi rullar ut i Atens förorter noterar jag att en tydlig förnyelse av förarmiljön har gjorts med en instrumentbräda som påminner lite mer om de gamla luftkylda 911bilarna i designen. Det har också blivit betydligt färre knappar än tidigare, medan de funktioner som är viktigast att kunna nå snabbt har fått egna vippströmbrytare. Den nya infotainmentskärmen i bredbildsformat är betydligt större än tidigare och rymmer en mängd olika funktioner och visningslägen. Efter en