Porsche 1
kort transport ut ur staden är vätskorna varma –
jag vrider körläget till Sport Plus, väljer manuell växling och ger fullt ut på närmaste raka. Trycket i ryggen är spektakulärt. Vi talar om 0–100-tider på mellan 3,6 och 3,9 sekunder beroende på utrustning. Som bakgrund kan nämnas att en Carrera S nu accelererar ungefär lika snabbt som en 911 Turbo gjorde för tio år sedan. Motorns ton liknar tidigare vattenkylda boxersexors, men det ska erkännas att ljudsensationerna nu är mindre intensiva och dessutom varar under kortare tid, eftersom man växlar tidigare med denna moderna turbomotor. I utbyte får man ett fylligt vridmoment redan från låga varv och därmed en betydligt snabbare bil. I den tighta kurvkombinationen som följer styr bilen pilsnabbt in och känns bergfast och förtroendeingivande. Jag kör fortare och fortare och greppet bara består, trots att vätan från nattens regn delvis ligger kvar på vägen. Hjulen, i de nya standarddimensionerna 20 tum fram och 21 tum bak, är skodda med Pirelli-däck som utvecklats speciellt för denna bil. Just våtgreppet har stått i fokus när däcken tagits fram. Givet förhållandena kunde vi knappast fastställa någon skillnad i kurvprestanda gentemot föregångaren, men det faktum att Porsche med den nya bilen 13