Porsche 1
PORSCHE MAGASIN JUBILEUM ÅRET ÄR 1978. Den genifö
rklarade motorsportingenjören Norbert Singer skissar på en ny version av den vidunderliga tävlingsbilen 935. Slutresultatet blir ett uttryck för den kompromisslösa jakten på segrar som gjort Porsche till en av motorsporthistoriens giganter. EXTRA ÖVERRASKNING Av det som från början var en vanlig 911 återstod i princip bara taket och vindrutan. Bilens tydligaste kännetecken var den stjärtfeneliknande bakvingen som tillsammans med vit lack gav 935/78 det passande smeknamnet Moby Dick. Det var den designen som Frank-Steffen Walliser, ansvarig för motorsport och GT-modeller, fäste blicken vid när han sommaren 2017 påbörjade arbetet med det som skulle bli en extra överraskning till entusiasterna under märkets stora 70-årsfirande. Walliser gick till designstudion med en brännande fråga: Hur skulle en Porsche 935, baserad på 991, se ut idag? Bara två veckor senare presenterade han de första skisserna för styrelsen, som uttryckte både förvåning och förälskelse. –Nu är han här igen med sina tokiga idéer, skrattar Walliser åt styrelsens spontana reaktion. Faktum är att det var en av de kortaste diskussioner jag haft med styrelsen. Det tog tre, fyra minuter för dem att godkänna hela projektet. FÖR KLUBBTÄVLINGAR Sedan blev det bråttom. På bara tolv månader skapades en superbil med utgångspunkt från dagens 911 GT2 RS. Grundbultarna är således den extrema boxersexan på 3,8 liter med dubbelturbo och 700 hästkrafter, dubbelkopplingslåda (PDK) med sju växlar och bakhjulsdrift. 935 är avsedd för klubbtävlingar eller trackdays och homologeras inte för tävling. Walliser skräddarsydde därför organisationen för maximal kreativ frihet och snabba arbetsflöden, med ett litet och snabbt fristående team. – Varje morgon stod vi 15 minuter tillsammans och bestämde vad som skulle göras under dagen. Sedan fick de arbeta fritt. REN KÄRLEKSFÖRKLARING Resultatet är en ren kärleksförklaring till motorsporthistorien. Kolfiberkarossen med det strömlinjeformade bakpartiet och de stora navkapslarna hämtar formerna direkt från 935/78. Bakvingens LED-ljus är lånade från LMP1-prototypen 919 Hybrid. Sidospeglarna är en hälsning från nya 911 RSR. Avgasrören i titan en charmfull flirt med 908 från 1968. – Gensvaret har varit överväldigande, säger Walliser. 43