Porsche 1
PORSCHE MAGASIN PORTRÄTT ”Jag har fått så mycket
mer än jag vågat hoppas på och har haft en fantastisk skyddsängel.” – Jag var väldigt priviligierad. Framgångar i motorsport avgörs av kvalitén på människorna du har runt omkring dig. Publiken är fixerad vid föraren i rampljuset, men sanningen är att jag var en spegel av kunskapen hos människorna som publiken aldrig såg. Ödmjuk som alltid. Ickx lovsjunger hellre stallkamrater som Gijs van Lennep och Derek Bell och ingenjörerna bakom Porsche 936 och 956 – bilarna som Ickx tog fyra av sina Le Mans-segrar med – än framhäver sin egen insats. VETENSKAP OCH GALENSKAP – Hur man än värderar en förare eller ett team så måste man förstå att huvudparten av arbetet är gjort innan tävlingen startar. Om du har turen att sitta i en Porsche är du garanterad en av bilarna som kan vinna. 30 Porsche är med 19 segrar den överlägset mest framgångsrika tillverkaren på Le Mans. Men i slutänden var det ändå Ickx som satt bakom ratten. Det här var en tid då Le Mans såg väldigt annorlunda ut. Långt innan förarsäkerhet blev en prioriterad fråga. Långt innan den sex kilometer långa Mulsanne-rakan snöptes av två stora chikaner. Tänk att sitta där med full gas mitt i natten i världens snabbaste bilar. Kilometer efter kilometer, varv efter varv i fjäderlätta rörramschassin omsvepta endast av en lövtunn fiberkaross. Det måste ha varit svindlande även för en man av Jacky Ickx kaliber. – Det beror på om det regnade, om det var soligt och klart väder eller om det var dimma. Även om vi nådde farter på 380 km/h så var Mulsanne-rakan en ganska avslappnande plats.