Porsche 1
”Bilden av vad en sportbil egentligen är blir all
t mer komplicerad.” åg. Bred. Gärna svans- eller mittmotor. Ett vasst chassi och en rapp drivlina. Addera ett underbart motorljud, gärna också ett härligt insugsljud som får nackhåren att resa sig av välbehag. Och så en massa effekt. Förstås. Där har du grundreceptet för en sportbil. Ingenjörerna må gnissla tänder över den grovt förenklade bilden av deras hårda, och dyrbara, utvecklingsarbete men egentligen behöver det inte vara krångligare än så. Men när två i bilen ska ersättas med fem personer och packning, kanske till och med ett takräcke, då sätts saker och ting på sin spets. Och bilden av vad en sportbil egentligen är blir allt mer komplicerad. Porsche har sedan introduktionen av Cayenne visat att de bemästrar ekvationen. Kronjuvelen i familjen är fortfarande 38 911, men märket har även etablerat sig i den exklusivare delen av familjesegmentet tack vare Panamera, Cayenne och Macan. Drömmen om en sportbil har inte avtagit. Den har bara antagit en annan form. Fronten på nya Porsche Macan har fått ett lyft där grillen är mer bestämt markerad. Något smalare och med sidointag som gör att bilen ser bredare ut än den egentligen är. Strålkastarna är numera av LED-typ redan som standard. Tydligast framgår uppdateringen när vi rundar bilen. Från fronten, förbi sidorna med sina sideblades, till bakpartiet. MER ÄN ETT TRANSPORTMEDEL Grunden till Macans välkända bakljusarrangemang sitter fortfarande där, men binds nu ihop av en belyst LED-ramp. Redan självsäker har blivit riktigt kaxig. Och märkets typiska DNA sitter där det ska.