Porsche 1
PORSCHE MAGASIN PORTRÄTT Historiens vingslag. Jac
ky Ickx på jakt efter en sjätte seger på Le Mans styr sin Porsche 956 mot Tertre Rouge och vidare ut på den mäktiga Mulsanne-rakan under 24-timmarstävlingen 1982. tt sitta ansikte mot ansikte med Jacky Ickx är som att titta in i ett motorsportens kalejdoskop. Den 74-årige belgarens karriär är ett färggrant spektrum av enastående prestationer, fantastisk talang och brinnande hjältemod. En geniförklarad legendar som inte bara var en av de största under sina 20 år som professionell racerförare. Han överlevde också en av de farligaste och vildaste epokerna i sportens historia. – Jag ville aldrig bli racerförare. När jag var liten skulle jag bli trädgårdsmästare eller boskapsskötare. Det hade jag älskat. Motorintresset i familjen Ickx kom från Jackys far, Jacques, som var motorjournalist. Jacky själv var aktivt ointresserad av racing och trivdes bäst ensam i 28 skogarna utanför Bryssel omgiven av tystnaden. Tonåren dominerades av problem i skolan och allmän vilsenhet i livet. Till en dag när han fick en lätt motorcykel av sin far för att pröva sina vingar i motorsporten. KÖRDE ALLT HAN ERBJÖDS – Det som hände var ödet och faktiskt en välsignelse. Att jag äntligen hittade något som jag var ganska bra på. ”Ganska bra” är möjligen en av århundradets underdrifter. Redan som 16-åring blev Ickx europamästare i trial och började sedan snegla mot racing på fyra hjul. I snabb följd vann han det belgiska standardvagnsmästerskapet, tog seger i 24-timmars på SpaFrancorchamps och blev mästare i Euro F2. Plötsligt hade världens stora racingteam ögonen på Jacky Ickx. Hungrig och orädd körde han allt som erbjöds honom. Standardvagnar, sportvagnsprototyper och formelbilar. Höjdpunkterna i karriären är mästerskapsseger i det extrema CanAm-mästerskapet. Seger i Paris– Dakar, världens svåraste och farligaste ökenrally. Åtta Grand Prix-segrar, som gav två andraplatser i Formel 1-VM 1969-1970. Att det aldrig blev någon VM-titel i F1 måste åtminstone delvis tillskrivas Ickx uppslukande fokus på dåtidens verkliga mandomsprov: långlopp med sportvagnsprototyper. Totalt tog han 47 segrar i sportvagns-VM, mer än någon annan förare, och blev världsmästare 1982 och 1983. Det som verkligen befäst Ickx som en av motorsportens ikoner är hans sex segrar i Le Mans 24-timmars och de framgångsrika åren med Porsche.