Porsche 1
Exteriören skvallrar om att detta är mer än bara
ett transportmedel. Det är en bil för dig som gillar att köra. Ett intryck som förstärks när vi sätter oss bakom ratten. Platsen är Mallorca. Scenen består av härligt kurviga bergsvägar. En plats som verkligen sätter nya Macan på prov. Trots allt är det cirka 1 800 kilo bil som ska styras kontrollerat runt hårnålsböjarna i branterna. Den avgörande uppgiften för att lösa detta på ett kontrollerat sätt har däcken. Logiskt vore förstås att säga föraren, och det ska inte förnekas att det är så. Men Macan visar sig kunna pressas runt kurvorna långt över den förmåga jag som förare väntat mig. Den ber bara om mer. Och mer. Och mer. Visst skriker det från däcken. Men trots det har jag grepp och ännu mer grepp. Mycket tack vare bilens aktiva chassi PASM samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) som reglerar kraften till ytterhjulen i en kurva. Det skapar en viss överstyrning, vilket starkt bidrar till att mungiporna pekar uppåt när man tar sig an de mest kurviga vägpartierna. Porsche har även minskat den fjädrade vikten, vilket både ger full kontroll genom kurvorna och en bra känsla för vad som faktiskt sker under däcken. Bilen styr in fantastiskt fint och exakt, helt utan att ploga sig genom kurvorna. Kör du, som jag, en Macan S kan du samtidigt njuta av ljudet från vinkelsexan med centralintegrerat turboaggregat, placerat mellan cylinderbankarna. Sexan i Macan S har ett register som planar ut först vid 5 200 varv/min. Du har 480 Nm tillgodo redan vid 1 360 varv/min. Och 354 hästar, ej att förglömma. Väljer du till Sport Chrono-paketet får du automatiskt Porsche Mode Switch med 39 Nya Porsche Macan bjuder på en rad förändringar, både exteriört och interiört, inte minst ljusrampen som lyser mellan baklamporna. Interiören hämtar sin inspiration från märkets anrika racinghistoria och sätter hela tiden föraren och körupplevelsen i fokus. Fronten på nya Porsche Macan har fått ett lyft där grillen är mer bestämt markerad och baktill binds ihop av en LED-ramp.