Porsche 1
PORSCHE MAGASIN TRACKDAY BANBRÖDERNA Porsche 911
GT2 RS Clubsport och Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport har inte bara sina långa namn gemensamt, utan också ett totalt fokus på rekordsnabba varvtider. BILD PORSCHE AG m vi ska vara helt ärliga är kanske inte Porsche 911 GT2 RS Clubsport något för dig. Åtminstone inte om du tycker om att färdas bekvämt, tyst och lugnt tillsammans med en vän eller två. Eller på vanliga vägar och gator, för den delen. För 911 GT2 RS Clubsport är inget annat än en brutal banracer, skapad med endast en sak i åtanke: att slipa varvtider och hundradelar. Bilen är baserad på Porsche 911 GT2 RS, med samma sexcylindriga 3,8 litersmotor som levererar 700 hästkrafter, kopplad till en sjuväxlad PDK-låda. För att snabbt och effektivt få stopp på bilen är den utrustad med väl tilltagna bromsskivor i stål, 390 mm fram och 380 mm bak. Föraren kan ta hjälp av tekniska system som Porsche Stability Management (PSM) och ABS-bromsar, men det går också att justera assistanssystemen individuellt, eller att till och med stänga av dem helt. Men det är när man tittar in i bilen man verkligen märker att det här är en renodlad racingbil, endast avsedd för bana. Här finns bara ett förarsäte i form av en skalstol, inget passagerardito, men å andra sidan finns en rejäl säkerhetsbur, sexpunktsbälte, brandsläckare och räddningslucka i taket, vilket förstärker racingkänslan. Det gör också centrumbulten på 18-tumshjulen, för riktigt snabba depåstopp. Den 1 390 kilo lätta, Weissach-utvecklade Porsche 911 GT2 RS Clubsport tillverkas i endast 200 exemplar och får köras på racingbanor världen över. Men behöver du ta dig till exempelvis matbutiken bör du välja en annan bil, eftersom denna inte får köras på vanliga vägar. Detsamma gäller nya Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Här handlar det 56