Porsche 1
PORSCHE MAGASIN 911 Föraren är alltid i centrum i
nya Porsche 911. Nya Porsche 911 lanseras förutom som coupé även i cabrioletutförande. lyckats kapa ytterligare fem sekunder på Nürburgrings nordslinga bör vara bevis nog för att skillnaden är påtaglig. Tiden är nu 7,25, i nivå med superbilen Carrera GT från 00-talet. Milen rullar på och det blir tydligt att chassit har en bred repertoar: det känns fast, men aldrig hårt. Tror knappast att någon köpare skulle tycka att fjädringen på nya 911 är för obekväm för vardagsbruk. Provbilarna var alla utrustade med PASM, det vill säga aktiv, ställbar fjädring, som med hundratals uträkningar per sekund reglerar hårdheten för varje individuell stötdämpare. NÄSTAN OSANNOLIKT BRA Dubbelkopplingslådan är nyutvecklad och har nu åtta steg istället för sju, och är dessutom starkare och erbjuder plats för hybridteknik om det skulle bli aktuellt i framtiden. Både växel sju och åtta är överväxlar i syfte att nå en bra bränsleekonomi. Och det tycks fungera: under 10 liter per 100 km i den nya, hårdare WLTP-normen är nästan osannolikt bra för en bil med så extrema prestanda som denna. Men det viktigaste för mig är att växellådan är snabb och det är den verkligen. I Sport Plus-läge pangar den i växlarna, med millisekunders mellanrum, i praktiken är kraftflödet helt oavbrutet. Växelväljaren på mittkonsolen har nu krympt och är stor som en tumme, och kan inte längre användas till manuella växlingar – dessa sker istället med de standardmonterade paddlarna bakom ratten. Vid lanseringen erbjuds ingen manuell växellåda, men utvecklarna avslöjade att en sådan kommer längre fram. En ny funktion är körläget ”Wet Mode”. I de främre hjulhusen sitter nu sensorer som känner av om bilen åker i regn. I så fall får 14 föraren ett förslag om att koppla in detta körläge. Då sker en rad inställningar för att förbättra körbarheten i väta: känsligheten för gaspådrag minskar, växellådan växlar mjukare, drivkraften i fyrhjulsdriften flyttas mot framhjulen och marktrycket ökas genom att bakspoilern fälls ut. ÄVEN SOM CABRIOLET Under provkörningen får vi dessutom möjlighet att provköra nya 911 Cabriolet, som även den lanseras i S-version med eller utan fyrhjulsdrift. Lyxkänslan är total när vi kör bilen på de vackra sträckorna utmed Egeiska havet med den extremt välljudande hifi-anläggningen från tyska Burmester på full volym. En annan sak som imponerar med cabrioletversionen är att Porsche kunnat behålla den harmoniska taklinjen från coupén när suffletten är uppfälld. Själva fällningen kräver förresten bara en enkel knapptryckning, tar 12 sekunder och kan ske i upp till 50 km/h. Porsche monterar dessutom ett elektriskt uppfällbart vindskydd som gör att det bara blir en behaglig, lätt fläkt i bilen, även i ganska hög fart. Vägarna är delvis dåliga, men karossen i cabrioleten känns absolut styv, inga karossvibrationer kan noteras överhuvudtaget. Takmekanism och förstyvningar gör att cabben väger 70 kg mer än motsvarande coupémodell, men prestandan påverkas mycket marginellt av detta – i cabben befinner du dig i 100 km/h endast två tiondelar efter coupén. Dagen lider mot sitt slut och vi rullar tillbaka mot hotellet. Slutsatsen blir att vi alla kan andas ut – den nya bilen är inte bara en bättre bil än den tidigare generationen, den är också mer 911 än någonsin.